Virtual Vehicle Safety Assessment Step 2: Open Source Human Body Models and Crash Testing (Viva II)

Syfte och mål
Vårt mål är att göra det möjligt att utvärdera whiplashskydd för både män och kvinnor vid påkörning bakifrån genom provning inom 10 år, vilket kommer ge bilköpare möjlighet att välja den säkraste tillgängliga modellen och ge biltillverkare som fokuserar på säkerhet bli uppmärksammade för sina insatser. Folksam Research och Volvo Cars deltar som associerade projektpartners för att stötta projektet med indata och erfarenheter. Vi kommer att slutföra utvecklingen av världens första öppet tillgängliga virtuella modell för simuleringar av en genomsnittlig kvinna i fordonsolyckor och utforma konstruktionsritningar för en ny krockdocka av en genomsnittlig kvinna avsedd för utvärdering av whiplashskydd.

Förväntade effekter och resultat
Resultatet kommer att vara världens första öppet tillgängliga virtuella modell för simuleringar av en genomsnittlig kvinna i fordonsolyckor. Projekt kommer att resultera i en datorstödd konstruktion (CAD) modell av krockdockan; en specifikation som kan användas vid framställning av en fysisk docka, baserad på en kvinna, i ett framtida projekt. Effekten av detta projekt har potential att minska lidande och kostnader från pisksnärtskador för det svenska samhället, försäkringsbolag och privatpersoner.

Planerat upplägg och genomförande
Den nuvarande versionen av den virtuella modell för simuleringar av en genomsnittlig kvinna (ViVAF50 v1) kommer att kompletteras med aktiva muskler. För att studera hur könsskillnader påverkar skaderisken, kommer ViVA F50 v2 jämföras med en existerande modell av en genomsnittlig man. Detta arbete kommer att utföras på Chalmers. En datorstödd konstruktionsmodell av en fysisk docka, av en genomsnittlig kvinna, kommer att utformas av baserat på den virtuella modellen. En erfaren krockdockekonstruktör kommer att utföra detta arbete.

Samarbetande organisationer

  • Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) (Forskningsinstitut, Sweden)
Startdatum 2017-01-01
Slutdatum Projektet är avslutat: 2019-06-30

Publicerad: fr 04 jan 2019.