Motorutveckling
för personbilar går mot allt mindre slagvolym och hög specifik effekt vilket
gör att den termiska belastningen på materialen i motorn ökar. Motorer som
används som en del av en hybriddrivlina utsätts för direkt uttag av hög effekt
vilket leder till stora temperaturgradienter. För att analysera sådana lastfall
behövs både kännedom om materialets beteende vid kombinerad termisk och
mekanisk belastning, samt modeller och metoder för beräkning och dimensionering.
Projektet ska leda till en verifierad metod för att analysera cylinderhuvuden i
personbilsmotorer med avseende på termomekanisk utmattning.
Detta
kommer att ske genom att:
·
Erhålla kunskap om materialets grundläggande
beteende genom en omfattande materialprovning och karaktärisering.
·
Skapa konstitutiva modeller och livslängdsmodeller
för utvärdering av termomekanisk utmattning.
·
Skapa bättre modeller för att beräkna temperaturfördelningen
i motorn.
·
Implementera dessa modeller i en industriellt
användbar metod.
·
Verifiera denna metod på resultat från
motorprov.
En ökad
specifik effekt förbättrar bränsleekonomin och i kombination med hybriddrift
går man ytterligare ett steg för att minska bränsleförbrukning och
miljöpåverkan