Ultrakompakta kostnadseffektiva snabbladdarstationer

Syftet med detta projekt är att designa, simulera, samt bygga och utvärdera en konceptprototyp av en ultrakompakt, kostnadseffektiv snabbladdarstation med en effektnivå på 50 kW. Det finns ett behov av att utveckla snabbladdarestationer med ett lägre pris, en mindre storlek/volym och en högre energieffektivitet för att underlätta introduktionen av eldrivna fordon.

Startdatum 2015-07-01
Slutdatum Projektet är avslutat: 2017-12-30
​Batterier och batteriladdare är något som begränsar en ökad användning av elfordon, som bussar och personbilar. En snabb laddningsstation kan hjälpa fordonsanvändare att minska laddningstiden, och det är önskvärt om laddaren är tillräckligt kraftfull för att ladda bilens batteri på 5-10 minuter. Volvo V60 har en plugin-laddare med en kapacitet på 3 kW som tar upp till 6 timmar på sig för att ladda batteriet. Med en kapacitet på 50 kW skulle laddningstiden bli 15 gånger snabbare. 

Tillgängliga system för snabbladdning är stora och dyra. Vanligtvis är de konstruerade av stora företag som ABB och Siemens. Mindre företag är inte aktiva på marknaden på grund av flera orsaker, som utvecklingsinvesteringar och andra kostnaders, samt marknadens krav o s v. Men tekniska framsteg gör nu att möjligheterna finns för en mindre, effektivare – och troligen också billigare – laddningsstation.  

På institutionen för Elteknik på Chalmers, har vi utvecklat flera integrerade laddare. Den här gången har vi koncentrerat oss på en klassisk snabbladdande station för att visa ett exempel där man på bästa sätt utnyttjar den senaste tidens material och verktyg. Syftet med detta projekt är att utforma, simulera, bygga och utvärdera en ultrakompakt kostnadseffektiv prototyp för en snabbladdande station med en effektnivå på 50 kW. En viktig tanke är att minska stationensstorlek för att göra det mer gynnsamt för installation inne i staden.

Finansieras av

  • Energimyndigheten (Offentlig, Sweden)

Publicerad: to 31 maj 2018.