Universitetslektor i IngenjörsutbildningsvetenskapVetenskapens kommunikation och lärande.
anders.l.johansson@chalmers.se +46317721755 Hitta till mig http://orcid.org/0000-0001-8180-5369
Min forskning rör sig kring mångfald och inkludering i utbildning inom STEM-ämnen (Naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik). I min doktorsavhandling studerade jag normer kring identitetskonstruktioner bland fysikstudenter. Detta arbete adresserade frågor kring vad det innebär att bli fysiker, och hur detta påverkar vem som känner sig lockad av, välkommen i, och uppmuntrad av fysik. Vem blir du när du blir fysiker?
Mitt nuvarande arbete fokuserar på rekrytering till STEM-utbildningar. Jag kartlägger projekt riktade mot skolor med målet att förstärka intresse och lärande i vetenskap som initieras av externa intressenter, som universitet och stiftelser. Jag är också involverad i ett projekt som studerar vägen till universitetsutbildning i STEM för ”oväntade” nybörjarstudenter.
Jag vill relatera specifika aktiviteter ämnade att uppmuntra ungdomar att studera STEM-ämnen till bredare policy-initiativ för utökade utbildningar i dessa ämnen och på så vis söka svar på frågor som: Hur är narrativ kring brister på utbildade inom STEM-ämnen relaterade till arbetet med breddad rekrytering? Vilka konsekvenser har detta för ungdomar som intresserar sig för sådan utbildning?
Det bredare målet med min forskning är att anlägga en kritisk blick på frågor kring vem och vad utbildning i teknik och naturvetenskap är till för.
Mina forskningsmetoder är framförallt kvalitativa och tolkande, med ett fokus på diskursanalys.
Sidansvarig Publicerad: fr 06 nov 2020.
Var god fyll i ett meddelande
Skicka meddelande
Tack! Vi har tagit emot ditt meddelande. Om du har lämnat din mejladress kommer du inom 2-3 arbetsdagar få ett svar av ansvarig redaktör.