Magnus Berger - Vi vill demokratisera musikskapandet

Egentligen ville han inte alls ha sitt intresse, sin hobby, som jobb, men slumpen ville annorlunda. Nu säger Magnus Berger att "man ska inte arbeta för arbetandets skull, utan för att det är roligt". Han ser verkligen ut som om han menar det.
Entusiasmen är inte att ta fel på när Magnus Berger visar mig runt på kontoret vid Hornstull i Stockholm. Här på Propellerhead Software sitter ett femtiotal personer och gör mjukvara för musikskapare.
- Första gången jag hörde talas om Propellerhead var när jag gick på Chalmers. Jag läste mina dagliga nördnyheter och det stod om dem i en amerikansk tidskrift, berättar han.

Trotts att han blev väldigt imponerad av att ett Svenskt företag kunde få så mycket positiv uppmärksamhet ute i världen hade han då ingen tanke på att själv kunna jobba där en dag. Och vägen hit har varit lite krokig.
Uppvuxen i Trollhättan med närhet till Göteborg hade Magnus Berger redan på mellanstadiet klart för sig att han ville gå på Chalmers.
- Jag har hållit på med datorer och programmering sedan jag var jätteliten och har alltid varit intresserad av teknik. Mina föräldrar startade en datorbutik när jag var fem.
För att inte "förstöra en rolig hobby" valde Magnus Berger att läsa teknisk fysik. Ett av sina studieår tillbringade han på Nanyang Technological University i Singapore, för att komma lite lägre från Trollhättan än till Göteborg.
- Jag ville komma en bit bort i världen. Uppleva och lära mig någonting annat.
Det var slumpen som gjorde att det blev just Singapore. Att engelska är officiellt språk där var ett av argumenten.
- Jag skickade in ansökan i sista sekunden och hann inte tänka så mycket på vad jag valde.
Men det blev bra. Utlandsvistelsen gav mersmak och efter Singapore blev det ett halvår, förexamensarbete, på ett fysiklabb på Australian National University.
 
Planen var att sedan söka jobb med inriktning mot optik eller mikrovågsteknik.
- Men då när jag kom ut, 2003, var det ekonomisk kris och hela teknikbranschen hade i praktiken anställningsstopp.
Så för att komma igång och ända göra någonting, blev det först ett halvår på Handels i Göteborg och parallellt med det lite konsultuppdrag inom programmering, via ett eget företag.
Det första uppdraget var för ett då nystartat företag på Chalmers Innovation som heter Idevio. Sedan blev det industriella kommunikationslösningar på Ascom och så småningom, 2007, blev Magnus Berger via en vän värvad till att starta en verksamhet i Stockholm.
- Vädret är faktiskt bättre här än i Göteborg och Stockholm är vackert med allt vatten, ler han.

Och så efter några år i Stockholm såg han att Propellerhead sökte folk.
- Rekryteraren tog upp en musiktidning med ett specialnummer om bara våra produkter och sa "här vill du väl jobba" - och det ville jag förstås.
Propellerheads goda rykte föddes när de skapade en mjukvara, kallad Rebirth, en emulering av dyra analoga synthar. Sedan dess har de fortsatt att utveckla program varor som på olika vis gör musikskapande billigare och mer tillgängligt för fler. Populärast är Reason, en komplett digital musikstudio uppbyggd kring ett interface som snyggt simulerar sina analoga förlagor. Den som en gång stått vid ett mixerbord känner lätt igen alla rattar och reglage. Till mixerbordet kopplas, med virtuella sladdar, olika moduler som placeras i ett rack.
- Reason är väldigt populärt bland de som sitter hemma i källaren och spelar in, och det används även en hel del professionellt, berättar Magnus Berger.

För den som inte vill nörda ner sig allt för mycket i inspelandets mysterier finns det enklare appar som gör mobilen till en mini studio: Figure, som innehåller en mängd färdiga trum- och basslingor att lägga till det man själv spelar in och Take som är optimerad för att spela in och leka med röster och som även den innehåller inbyggda beats och möjligheter till loopar etcetera.
- Det här är ett sätt att demokratisera musikskapandet. Det ska vara billigt och enkelt. Med Figure kan man sitta på bussen eller var som helst, om man har några minuter över.

Många hittar Propellerheads programvaror via sociala medier, dels för att användarna lägger upp sina alster på Youtube och andra kanaler där de kan visa upp sig och dels för att företaget själva satsat hårt på att vara aktiva ute på nätet.
- En jobbtitel hos oss är Musicians best friend, en kille som bara är aktiv på sociala medier, svarar på frågor, syns och hörs.
Supporten är också viktig och en handfull personer jobbar bara med den.
Inbyggt i programmen finns nu också en funktion som låter de enskilda musikskaparna dela med sig av sina idéer via ett socialt nätverk som Propellerhead själva skapat. Här kan användarna lägga upp exempelvis en gitarrslinga, någon annan kan lägga på ett lämpligt beat, en tredje lite sång osv.
- Tanken är inte i första hand att det ska bli färdiga produktioner på det här sättet, utan att stimulera kreativiteten.
Nu, efter att ha arbetat på företaget i nära sex år, har Magnus Berger avancerat till CTO och är ytterst ansvarig för all teknik. Snart ska han gå på föräldraledighet och försöka att helt låta bli att tänka på jobb. Eller rättare en arbetsuppgift som inte alls har med Propellerhead att göra återstår. Magnus Berger är ordförande för Chalmerska Ingenjörsföreningen i Stockholm. I maj nästa år är det dags för föreningens 100-årsjubileum.
Det måste förstås firas. Vi har bokat in stadshuset och där kommer det att hända spektakulära saker. Precis vad är lite tidigt att avslöja ännu. Men det kommer att komma information i god tid, det lovar jag.

Text och foto: Siri Reuterstrand
Chalmers Magasin nr1.2016


Publicerad: to 31 mar 2016.