Per Gillbrand

Per Gillbrand föddes 1934, avlade ingenjörsexamen i maskinteknik 1955 vid Tekniska Gymnasiet i Göteborg. Han har därefter kontinuerligt tjänat den svenska personbilsindustrin. Efter examen var han anställd hos Volvo som prov- och experimentingenjör och 1964 gick han över till Saab. Där har han utan avbrott arbetat med utvecklingen av Saabs olika personbilsmotorer, först i Trollhättan, efter sammanslagningen med Scania, sedan i Södertälje och efter samgående med General Motors 1990 i det fristående Saab Automobile AB. Han är sedan 1983 överingenjör.

Per Gillbrand är en boren motoringenjör. Fordonsmotorer har för honom alltid varit både yrke och hobby. Med sin visionära förmåga och experimentella skicklighet är han i hög grad personligen förknippad med introduktion och storskaligt industriellt förverkligande av flera internationellt uppmärksammade nyheter för personbilsmotorer. Bland dem kan nämnas turboladdning (1977), knackreglering (1980), 4-ventilsteknik med dubbla överliggande kamaxlar (1984), kapacitivt tändsystem (1987), dubbla balansaxlar (1989) samt klimatanpassad avgasrening.

Publicerad: to 14 okt 2010.