Tusentals femteklassare räddade ägg med teknikens hjälp

​Stämningen var på topp när över 2000 elever från 50 olika skolor i Göteborgsområdet kom på besök för att utmana varandra i hållbara konstruktioner. Tekniktävlingen Rädda ägget har funnits sedan 2003 och är ett av Chalmers största årliga evenemang. Det går ut på att deltagarna ska skapa en teknisk lösning som kan rädda ett rått ägg från att knäckas när det släpps från 15 meters höjd.
Inom ramen för undervisningen i teknik och fysik har eleverna fått samarbeta för att skapa sina tävlingsbidrag som presenterades 6–7 november 2019 på Chalmers. Tävlingsmomentet då äggen släpps i marken är alltid väldigt uppskattat och eleverna väntade med spänning vid landningsplatsen för att få se hur den egna skolans bidrag skulle stå sig i den hårda konkurrensen. Deltagarna visade prov på stor uppfinningsrikedom, alltifrån paraplyer och fallskärmar till gosedjur och lapptäcken användes för att dämpa äggens fall mot marken. Eleverna hade lyckats väldigt väl och många oskadade ägg godkändes av domarna under tävlingen. 
 
Lärarna vittnade om att eleverna antagit utmaningen med stor entusiasm och att konstruktionsarbetet varit en bra samarbetsövning.

Experimentverkstad för ökat teknikintresse

Förutom själva tävlingen får deltagarna besöka experimentverkstaden Upplev teknik. Där får de göra egna experiment och träffa Chalmersstudenter från olika utbildningsområden. Eleverna fick bland annat testa att programmera robotar, utforska hur kroppen leder elektricitet och ta sig an olika konstruktionsuppgifter. 

Besöket i experimentverkstaden var väldigt uppskattat bland både lärare och elever då de fick chansen att uppleva en annan typ av teknik än den de har tillgång till i den vardagliga undervisningen.

Pedagogik och lärandemiljöer

Nytt för i år var att även elever från barn- och fritidsprogrammet på Burgårdens Gymnasium fanns på plats för att studera pedagogik och lärandemiljöer under evenemanget. Tommy Lundström från Burgårdens gymnasium berättade att gymnasieeleverna fått olika uppdrag, till exempel att intervjua lärare eller elever och att observera dagen ur ett tillgänglighetsperspektiv. 

Gymnasieeleverna kommer att återkoppla sina resultat till Chalmers och hoppas att deras arbete ska bidra till att utveckla Rädda ägget och förbättra evenemangets tillgänglighet. Dessutom får de själva möjlighet att uppleva experimentverkstaden under besöket på Chalmers.
– Vi tycker att samarbetet ger en viktig input för våra blivande pedagoger, säger Tina From, gymnasielärare i pedagogik och pedagogiskt arbete på Burgårdens gymnasium. Att utforska olika lärandemiljöer utanför skolans väggar är en bra träning inför deras framtida yrkesval. Att det dessutom handlar om naturvetenskap, teknik och matematik ser vi som väldigt positivt och något vi vill att de skall känna trygghet i som pedagoger.

Femteklassarna på plats visade inte bara upp snillrika tekniska lösningar under dagarna, utan även estetiskt tilltalande bidrag såsom äggfarkoster med ansikten och regnbågsfärger. Kreativiteten är något som också är viktigt i tävlingen, då Rädda ägget har tre bedömningskategorier: den tekniskt smartaste lösningen, den roligaste konstruktionen och den bästa presentationen.  En jury bestående av Chalmersstudenter och -lärare utser vinnare i varje kategori. Pris kommer delas ut vid en ceremoni i december.

​​​
Text: Julia Jansson
​Foto: Johan Bodell

Visa ▼

Om Rädda ägget

Tekniktävlingen Rädda ägget, där det gäller att komma på den mest hållbara konstruktionen för ett rått ägg som skall släppas från 15 meters höjd, startades av chalmeristerna Per-Anders Träff och Lars Ragnar Nerelius 2003. Tävlingen har anordnats varje år sedan dess och intresset för tävlingen har ökat varje år. Syftet med Rädda ägget är att bidra till ett ökat teknikintresse hos elever i årskurs 5.
Källa: chalmers.se

Publicerad: fr 08 nov 2019. Ändrad: må 11 nov 2019