Tre chalmersforskare på topplistan över världens mest citerade
Jens B Nielsen, Anders Lyngfelt och Tobias Mattisson tillhör den mest citerade procenten forskare i världen inom sina fält.
​Foto: Johan Bodell

Tre chalmersforskare bland världens mest citerade

Nu har Web of Science publicerat årets lista över världens mest citerade forskare. På den finns chalmersforskarna Anders Lyngfelt, Tobias Mattisson och Jens B Nielsen – för tredje året i rad.

​Att andra citerar vetenskapliga artiklar ses som ett kvitto på att forskningen är relevant och intressant. Referens- och citeringsdatabasen Web of Science räknar och indexerar citeringar, och publicerar varje år en lista över de topp-en-procent mest citerade forskarna inom olika fält.

För tredje året i rad har Chalmers hela tre forskare på listan: Anders Lyngfelt och Tobias Mattisson inom fältet teknik och Jens Nielsen inom fältet biologi och biokemi.

Ger synlighet långt utanför Sverige

– Det betyder väldigt mycket för ett litet universitet som Chalmers att ha tre forskare på denna prestigefyllda lista. Det ger oss synlighet långt utanför Sverige och Europa och visar att vi har forskning i världsklass som bidrar till vetenskapens och samhällets utveckling, säger Mats Viberg, prorektor med ansvar för forskning på Chalmers.

Anders Lyngfelt och Tobias Mattisson är professor respektive biträdande professor vid avdelningen för energiteknik. De har tillsammans utvecklat en förbränningsteknik, så kallad kemcyklisk förbränning, där restprodukten koldioxid kommer ut separat istället för blandad med luft. Då blir det enkelt och billigt att skilja av och fånga in koldioxiden istället för att släppa ut den i atmosfären. Idag finns det 34 pilotanläggningar för kemcyklisk förbränning över hela världen.

Städar bort gamla utsläpp

På senare tid har Anders Lyngfelts och Tobias Mattissons forskning fokuserat på att byta ut fossila bränslen mot biomassa. Då kan de nämligen, istället för att förhindra att ny koldioxid släpps ut i atmosfären, städa bort gamla utsläpp. Läs mer i Så kan vi tvätta atmosfären på koldioxid.

Jens Nielsen, professor i systembiologi, arbetar i gränslandet mellan ingenjörsvetenskap och biologi. Systembiologi är ett relativt nytt forskningsområde som utgår från matematiska modeller för att förstå system i levande organismer.

Ändrar jästcellers ämnesomsättning

Jens Nielsens forskargrupp har haft stora framgångar med att omdirigera ämnesomsättningen i jästceller för att få dem att producera kemiska komponenter som kan användas i biobränslen. Utifrån samma grunder arbetar de också med tillämpningar inom medicin. Det handlar om att förstå hur sjukdomar som diabetes, cancer och leversjukdomar fungerar, och om att få genmodifierade jästceller eller mänskliga celler att producera proteinläkemedel som kan behandla sjukdomarna.

Under hösten har Jens Nielsen fått ta emot flera priser och utmärkelser för sin forskning, läs mer i Prisregn över Jens Nielsen.

Gästprofessor med på listan

På citeringstopplistan finns även elkraftteknikforskaren Remus Teodorescu från Aalborg universitet i Danmark som varit gästprofessor vid Chalmers under de fyra år han funnits med på listan.

– Det är kul att vi också har en gästforskare på listan. Det är viktigt för oss att knyta kontakter med starka forskare och forskningsmiljöer i andra länder, både för att få in kunskap och influenser men också för att nå ut med vad Chalmers kan bidra med, säger Mats Viberg.

Publicerad: må 27 nov 2017. Ändrad: ti 05 dec 2017