Jamal är Sveriges största supertalang

Jamal El-Mosleh är 2012 års allra största supertalang. Det stod klart när tidskriften Veckans Affärer offentliggjorde sin årliga lista över Sveriges 101 supertalanger. Även chalmersalumnerna Henrik Gunnerling som nu är på Ikea och Mimmi Alladin som arbetar på Siemens fanns med på plats listan.

Jamal El-Mosleh, tidigare student vid Chalmers entreprenörskola, arbetar idag som VD på Immunicum som utvecklar cancervacciner. Han berättar nu om drivet, chalmersstudierna, jobbet och framtiden. Om att våga sikta riktigt högt, men att också våga göra fel.

Grattis Jamal! Du är den största supertalangen 2012 enligt Veckans Affärer, vad innebär utmärkelsen för dig?
– Det är en ära att omnämnas på en sådan här lista och att toppa den känns givetvis väldigt roligt. Jag är personligen tacksam, men också tacksam för att detta ger uppmärksamhet till Immunicum. Det ligger bra i tiden inför vår kommande börsintroduktion.

Du är civilingenjör inom industriell ekonomi och läste på Chalmers entreprenörskola, vad har utbildningen vid Chalmers betytt för dig och ditt yrkesliv?
– Allt, skulle jag vilja säga. Min examen gav mig en väldigt bra grund att stå på inför de utmaningar man stöter på som vd. Det var tack vare min bakgrund på Chalmers entreprenörskola som jag fick erbjudandet om jobbet på Immunicum.

Ett av kriterierna Veckans Affärer har utgått ifrån när de rangordnat listan är drivkrafter, vilka är dina?
– Det är naturligtvis väldigt motiverande att arbeta med utveckling av läkemedel för att bota en av världens svåraste sjukdomar. Vi behandlar idag patienter med vårt cancervaccin och har sett lovande resultat hittills, vilket självklart sporrar.

Vilka har varit de största hindren på vägen och hur har du övervunnit dem?
– Att hitta tillräcklig finansiering för att driva sin verksamhet framåt tror jag är en generell utmaning för många bolag idag. Vi har lyckats bra hittills eftersom Immunicum är ett spännande bolag med intressanta produkter, vilket jag tror att jag har haft bra förmåga att förmedla. Vi har också lyckats sy ihop en väldigt duktig och engagerad styrelse med erfarenhet från såväl läkemedelsindustrin som forskning och finansiering och som har kunnat hjälpa till att navigera i en komplicerad bransch. Slutligen tror jag att det är viktigt att våga sikta riktigt högt men också våga göra fel, det blir oftast rätt då.

Det personliga varumärket är ett annat kriterium som Veckans Affärer tagit hänsyn till. Hur arbetar du med ditt personliga varumärke?
– Utmärkelsen från Veckans Affärer är väl ett jättebra exempel. Annars tror jag det handlar mycket om att försöka dela med sig av sina egna erfarenheter och lärdomar i den mån man kan, där man kan. Jag föreläser ibland för studenterna på Chalmers entreprenörskola och coachar dem. Generellt handlar det främst om att göra ett så bra jobb som möjligt med att realisera den potential som bolaget har. Som vd för Immunicum går bolagets och mitt personliga varumärke lite hand i hand antar jag.

På Immunicum arbetar ni med att utveckla cancervaccin, om vi blickar framåt - vad är dina förhoppningar att ni ska åstadkomma de närmaste åren?
– Under de närmast åren är min förhoppning att vi ska fortsätta leverera goda kliniska data från studier på njurcancer- och levercancerpatienter. Målsättningen att säkra ett kommersiellt partnerskap med ett större läkemedelsbolag som, kanske tillsammans med oss, tar över utvecklingen av de sista stora studierna och därefter marknadsföring och försäljning av vaccinerna.

Och dina egna framtidsplaner då, var ser vi dig om tio år?
– Jag planerar aldrig så långt fram i tiden och just nu trivs jag otroligt bra på Immunicum och ser fram emot att fortsätta leverera innovativa cancervacciner till patienter med olika cancertyper.

Om du fick ge tre råd till unga studenter som drömmer om att bli framgångsrika entreprenörer, kanske till och med supertalanger, vilka skulle det vara?
– Gör sådant ni är bra på och som ni tycker är kul. Bygg hellre på styrkor än utveckla svagheter och låt glädjen styra era val i livet. Samt våga satsa, även om utsikterna är osäkra. Det är okej att göra fel och det ordnar sig. Så länge man har den inställningen så vågar man mer och tar motgångar och utmaningar med ro. Allt handlar om inställning, även motgångar kan vara bra. Det är ju framför allt då man lär sig och utvecklas.

 
Läs mer om supertalangerna 2012 i Veckans affärer

Läs mer om Chalmers entreprenörskola (endast på engelska)
 
 
Text: Caroline Örmgård
Bild: Peter Magnusson