Foto på Linnea Lindau och Mats Lundqvist
​Linnea Lindau och Mats Lundqvist firar 20 framgångsrika år för Chalmers entreprenörskola.
​Foto: Johan Bodell

Spänstig 20-åring bakom unik uppstartsmiljö

Chalmersbolag står för 40 procent av omsättningen bland teknikbaserade startup-företag från Sveriges 21 ledande inkubatorer. Bakom den framgångsrika uppstartsmiljön ligger en av världens högst rankade entreprenörskolor. Nu firar verksamheten där studenter startar och driver företag 20 år.

​Skulle man kunna öka mängden kommersialiserad teknik om man kopplade forskning till entreprenöriella studenter? Frågan hade uppstått i ett samtal mellan chalmersforskaren Sören Sjölander och dåvarande utvecklingsmyndigheten Nutek. Mats Lundqvist, föreståndare för Chalmers entreprenörskola, minns hur Sjölander tog den vidare till honom:
 
– Jag var precis klar med min avhandling där jag konstaterat att de som jobbar effektivt och framgångsrikt i projekt inom industrin också lär sig mycket. Det är modernt att jobba så nu, men då var det nytt. Jag tänkte att här har vi en pedagogik.
 

Viktigt med social kompetens

Tillsammans startade Lundqvist och Sjölander Chalmers entreprenörskola utifrån tre kärnpunkter: Studenterna ska lära sig genom att arbeta i skarpt läge. De ska ta hand om och skapa värden av forskningsresultat som inte har en egen drivkraft. Och de ska göra det i team.
 
– Min avhandling visade att framgångsrikt entreprenörskap inte, som man kanske tror, handlar om enskilda hjältar som startar det ena häftiga företaget efter det andra. Det handlar om människor som jobbar tillsammans. Den sociala kompetensen har alltid varit viktig för oss, säger Mats Lundqvist.
 
Än idag är det bara ett 20-tal universitet i världen som arbetar med en liknade pedagogik. 1997 gjorde inga det. Så Chalmers var först tillsammans med två universitet i USA som ovetandes av varandra startade parallellt.
 

Framgångsrik pedagogik

Att pedagogiken där studenter tar hand om forskningsresultat och agerar surrogatentreprenörer varit framgångsrik råder det inga tvivel om. Bland teknikbaserade startupbolag som växt fram genom svenska inkubatorer står chalmersbolag för 40 procent av omsättningen medan fem andra universitet står för 10 procent vardera.
 
– Vi är fyra gånger bättre tack vare de projekt som drivits av studenter. Annars hade vi legat på samma nivå som de andra, säger Mats Lundqvist.
 
Men Entreprenörskolan står förstås inte på egna ben utan är en del av en uppstartsmiljö som utvecklats efter hand. Vid millennieskiftet startades en ”tredje part” – inkubatorn Encubator som inte bara investerade utan också hjälpte till med samarbetsavtal mellan idégivare och studenter. Några år senare, 2003, förstärktes möjligheterna till goda bolagsgrunder ytterligare då utbildningsspåret Intellectual Capital Management blev en del av skolan.
 
– Då fick vi in jurister bland alla ingenjörer. Den föreningen är viktig. Spåret finns också på Göteborgs universitet vilket gör att vi når kompetensen där. Detta markerades ytterligare 2006 då vi blev engelsktalande och skapade ett spår inom bio-entreprenörskap som också finns inom Sahlgrenska akademin, säger Mats Lundqvist.
 

Storsatsning på uppstartsmiljön

För två år sedan satsade Chalmers 450 miljoner kronor (varav 300 miljoner i investeringsmedel) för att kraftsamla och ytterligare stärka de redan internationellt starka miljöerna. Samtidigt slog man ihop sina då två inkubatorer Chalmers innovation och Encubator med sina såddfinansieringsfonder och bildade Chalmers Ventures. Därmed tog uppstartsmiljön klivet upp från ”garage-” till ”paradverksamhet”. Vid rodret för verksamheten sattes Linnéa Lindau, själv tidigare entreprenörskolestudent. 
 
– Chalmers Venture-satsningen är ett steg på vägen mot att Chalmers blir ett entreprenöriellt universitet på riktigt. I dag är Entreprenörskolan en diamant i systemet med ett 50-tal studenter, men om tio år tänker vi att alla studenter ska ha entreprenöriella erfarenheter när de går ut. Ett projekt för detta har redan påbörjats på grundutbildningen, säger Linnéa Lindau.
 

Studenterna lär sig tackla framtiden

Vad är det då studenterna får med sig? Redskapen att tackla ”en osäker framtid”, konstaterar Linnéa Lindau. Det handlar förstås om insikten att man måste skapa själv. Men det räcker inte.
 
– Det går inte att styra världen. Men du kan träna på att förstå kartan eller systemet du rör dig i. Sen lära dig navigera mot ditt mål, säger Linnéa Lindau.
 

Lärande med mycket känslor

Entreprenörskoleåret handlar också mycket om känslor. Ibland är det ”high five” och eufori, ibland är det raka motsatsen.
 
– Det är ett lärmoment i sig. Det är på riktigt. Och då är det förstås skönt att vara några stycken och hämta upp varandra, säger Linnéa Lindau och fortsätter:
 
– Den ensamme hjälten tycker vi är lite av en karikatyr. De allra flesta klarar inte alla saker själva, speciellt inte nu när världen är så komplex som den är. Det behövs en interaktion med andra människor, man måste kunna bygga upp nätverk, samarbeta med andra, engagera, involvera.
 

Entreprenör blir intraprenör

2013 startade Chalmers entreprenörskola sitt senaste utbildningsspår – Corporate Entrepreneurship, eller intraprenörskap. Detta sedan flera av Chalmers företagspartners insett att de måste arbeta mer med entreprenörskap internt för att undvika att hamna i samma fälla som Nokia eller Kodak. Därför driver studenter olika utvecklingsprojekt hos dem.
 
– Där finns nyckeln till framtiden. Entreprenörskap är samskapande som sker inom och mellan olika strukturer. Ibland finns ett nystartat bolag mitt i detta, men ofta sker det i etablerade sammanhang. 70 procent av våra studenter arbetar inom industriföretag. Och det roliga är att så gott som alla har en entreprenöriell roll, en roll de ofta tagit sig, säger Mats Lundqvist.
 
Text: Lasse Nicklasson
 
 

Mats och Linnéas sex favoriter ur Chalmersportföljen

Netclean: Gör programvara för att identifiera förekomst av barnpornografi. Företagets lösningar används idag av företag, myndigheter och internetleverantörer i 110 länder. Startade 2003.
 
Vehco: Står för vehicle communications och jobbar med ”appar för lastbilar”, men startade innan det ens fanns appar. Företaget utvecklar, marknadsför och säljer Fleet Management Systems (FMS) till transportföretag i Europa. Man har 100 anställda och omsätter 180 miljoner kronor.
 
Minesto: Tillverkar det marina kraftverket Deep Green, en ”drake” som sitter fast i en kabel på havsbotten och producerar grön el av tidvattenströmmar. Utsågs av Time Magazine som en av årets smartaste uppfinningar 2010. Huvudkontoret finns i Göteborg med dotterbolag i Storbritannien.
 
Swedish Algae Factory: Företagets idé bygger på att använda algers skal, som av ett nanoporöst kiselmaterial, för att effektivisera solpaneler. Produktionsprocessen ger även en näringstät organisk biomassa samtidigt som vatten renas. Grundades på Entreprenörskolan 2014.
 
Oxeon: Företagets bandvävda kolfiber har slagit kompositbranschen med häpnad. Den ultralätta starka lösningen finns i allt från hockeyklubbor till flygplan. Startade på Chalmers 2003.
 
Mimbly: Har utvecklat en smart modul som sätts på tvättmaskiner för att rena och återanvända tvättvatten. Startades så sent som förra året på Chalmers entreprenörskola. Fick i höst, som enda svenska startup, en plats i Ikeas nya acceleratorprogram. Totalt antogs tio av 1 300 sökande företag.
 
 

FAKTA: Chalmers entreprenörskola och Chalmers Ventures

  • Chalmers entreprenörskola startade 1997 och kombinerar två målsättningar; att utveckla framtidens entreprenörer och att kommersialisera ny kunskap.
  • Chalmers entreprenörskola har ett nära samarbete med nuvarande Chalmers Ventures, vilket har lett till cirka fem startup per år.
  • Chalmers Ventures och Chalmers entreprenörskola bildar Sveriges mest framgångsrika uppstartsmiljö. Chalmersbolag står för 40 procent av omsättningen bland teknikbaserade startups från Sveriges 21 ledande inkubatorer (2012).
  • Högskoleverket utsåg 2009 Chalmers entreprenörskola till den bästa entreprenörsutbildningen i Sverige.
  • Chalmers Ventures utsågs 2014 till en topprankad europeisk inkubator (UBI-index 2014)
 
 

Publicerad: må 13 nov 2017. Ändrad: ti 14 nov 2017