Seger i tävling för modellbilar

Team Dr Meili tog hem förstaplatsen i Carolo Cup Junior Edition 2013. Tävlingen går ut på att konstruera och programmera ett självkörande fordon i skala 1:10. Laget från institutionen för data- och informationsteknik (D&IT) bestod av studenter från kandidat- och masterprogram på både Göteborgs universitet och Chalmers.

I Carolo Cup tävlar studenter i att utveckla autonoma (självkörande) fordon i skala 1:10, som ska följa körfältsmarkeringar, passera korsningar på ett säkert sätt och parkera. Tävlingen hölls i år för sjätte året i följd, och erbjöd i år en "Junior Edition", för lag som tävlade för första gången, och det var i den klassen team Dr Meili segrade.

Hårt arbete och engagemang
Initiativet till laget togs av Christian Berger vid avdelningen för Software Engineering och Olaf Landsiedel vid avdelningen för Nätverk och system. En av lagmedlemmarna är Mahsa Mirtalebi, som läser det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management vid Göteborgs universitet. Hon har bara positiva erfarenheter efter att jobbat nära och intensivt med laget under fem månader.
– Vi hade ett engagemang som jag aldrig har upplevt förut i något annat projekt, alla hjälpte varandra och vi var helt fokuserade på våra mål och att vinna, säger hon.
Under tävlingsdagarna hade laget fullt schema, och arbetade hårt från morgon till sen kväll med bilen och sina algoritmer, genom att tejpa en testbana på mattan på hotellet.

Forskning för fordonsindustrin
Laget i Carolo Cup använde kunskap och komponenter som tagits fram vid institutionen, ursprungligen för testbädden Gulliver, en forskningsdemonstrator som direkt kopplar till industrins behov av att utveckla självständiga och kooperativa fordonssystem i fullstorlek.
– I dag arbetar alla viktiga fordonstillverkare med den här tekniken i prototypbilar, de är inte science fiction längre, säger Christian Berger.

Institutionen deltar i flera forskningsprojekt inom fordonsindustriområdet. Till exempel KARYON, som presenterar en helt ny systemlösning för att på ett säkert sätt få fordon att koordinera sina handlingar. Andra exempel på projekt är SeFram och DFEA-2020, som undersöker säkerhet, tillförlitlighet och feltoleransaspekter av kommunikation mellan fordon. Nu när fordonen kan utbyta data med varandra är nästa steg i forskningen att se till att det görs på ett sådant sätt att trafiksäkerheten i alla lägen kan garanteras.

Text: Anneli Andersson
Foto: Oscar Mattsson

Kontaktuppgifter

För information angående Carolo Cup-projektet vid Data- och informationsteknik:
Christian Berger, biträdande professor, avdelningen för software engineering, christian.berger@gu.se
Olaf Landsiedel, biträdande professor, avdelningen för nätverk och system, olafl@chalmers.se

För information angående testbädden Gulliver (www.Gulliver-Testbed.net) eller EU-projektet KARYON (www.karyon-project.eu):
Elad Michael Schiller, docent, avdelningen för nätverk och system, elad.schiller@chalmers.se

För information angående SeFram:
Tomas Olovsson, docent, avdelningen för nätverk och system, tomas.olovsson@chalmers.se

För information angående DFEA-2020:
Johan Karlsson, professor, avdelningen för datorteknik, johan@chalmers.se

Lagets kostnader för hårdvara och resor sponsrades av HiQ AB, Göteborg, och Chalmers masterprogram Computer Systems and Networks.

Läs mer om Carolo Cup

Se reportage på TV4-nyheterna som gjordes inför tävlingen

Läs mer om institutionen för data- och informationsteknik