Kungen testar autonom körning

Kung Carl XVI Gustaf testade hur det är att åka i en bil som rattar sig själv och häver sladdar i hög fart, lika bra som en skicklig mänsklig förare. Besöket på test- och forskningsmiljön Astazero var en 70-årspresent till kungen från Chalmers.

​Under besöket hos Chalmers delägda dotterbolag Astazero gjordes demonstrationer för kungen av hur lastbilar i stadstrafik själva kan undvika kollision med framförvarande fordon, och skulle kunna agera för att rädda cyklister som dyker upp i döda vinkeln genom mjukvarustyrd tvärbromsning.
 
Kungen prövade själv hur det känns att åka med i en personbil utrustad med mjukvara från leverantören Sentient, kallad Vehicle Motion Control. Under färden klarade mjukvaran att ratta bilen i avancerade precisionsmanövrar, och hävde sladd utan att tappa fart längs den valda färdvägen.
 
– Det var en väldigt speciell upplevelse. Vi har ju redan traction motion control-system som kan bromsa fordon, men det här var annorlunda, säger kung Carl XVI Gustaf.
 
Ola Benderius, framtidsspanande forskare från Chalmers, fjärrstyrde en personbil med en vanlig spelkonsoll Efter följde en autonomt styrd lastbil – hyfsat lydigt. Han berättade om hur han inspireras av djurs sätt att reagera på omgivningen, i sin forskning om nya principer för autonom styrning. Det ledde till många skämt.
 
– Ja, tänk om en bisvärm kommer in i bilen! sa kungen.
 
Kungen var mycket intresserad av detaljer, och ställde frågor om bland annat olika designprinciper för ett framtida autonomt trafiksystem. Han betonade också hur viktigt det är att ett litet land som Sverige kan samverka – forskare, industri och myndigheter – för att odla spetskompetens och stärka konkurrenskraften i svensk industri.
 
– Det märktes att kungen förstod hur viktig den här anläggningen är och vilken betydelse den har både för forskningen och industrin, och för utvecklingen mot autonomt fungerande transportsystem – inte bara i Sverige, säger Stefan Bengtsson, Chalmers rektor och vd, som var värd för besöket tillsammans med Astazeros vd Peter Janevik.
 
Astazero är i sig en lyckosam modell för svensk samverkan kring forskning och utveckling som nu är på väg att upprepas. Chalmers och Rise planerar för en helt ny storskalig testbädd för teknologi, i och kring elektriska fordon. Den svenska regeringen har lovat uppåt en miljard kronor i projektet i hösten budgetproposition, under förutsättning att näringslivet skjuter till minst lika mycket, bland annat i garanterade kundintäkter.
 
Text: Christian Borg, Chalmers
 

Från säkerhetsaktiva fordon till autonoma trafiksystem

Utvecklingen mot autonomt fungerande transportsystem går rasande fort. Liv kan räddas i trafiken, städer byggas om och parkeringsytor försvinna – bara samspelet i trafiken fungerar väl. Under bevittnades hur nya lösningar prövas och utvärderas noga i trygg miljö som liknar verklig trafik
 
Testbädden Astazero har på tre år kommit att bli ett nav för inte bara test av fordons aktiva säkerhetssystem utan praktisk forskning kring hela samhällets nya trafikutmaningar, och utveckling av framtidens digitala säkerhetssystem, till exempel med hjälp av 5G.
 
Astazero samlar världseliten inom aktiv säkerhet och automatiserade fordon och är helt oberoende genom att bolaget ägs av Chalmers och Rise, Research Institutes of Sweden. Ägarna och dotterbolaget har i tätt samarbete med industrin lyckats attrahera verksamhet och aktörer i den absoluta spjutspetsen i omställningen till ett autonomt fungerande transportsystem, som ju berör oss alla. Sverige ligger i framkant inom området.
 
Anläggningen behöver redan efter tre år byggas ut med fler flerfiliga vägar, och blir inom kort världens minsta 5G-operatör, med . Morgondagens lösningar kräver snabb och säker realtidskommunikation till, från och mellan fordon.
 
Astazero är en test- och forskningsmiljö för avancerad trafiksäkerhet i Hällered utanför Borås. Anläggningen ägs av RISE Reserach Institutes of Sweden och Chalmers och invigdes i augusti 2014.
 

Se även pressinbjudan

Publicerad: fr 22 sep 2017. Ändrad: ti 26 sep 2017