Drivline-mooc kickstartar Chalmers första Micromaster-program

​Drivlinor för fordon utvecklas snabbt. Den första mooc:en (massive open online course) för Micromaster-programmet som Chalmers har introducerat, fokuserar på den pågående omställningen i fordonsindustrin. Du kommer inte bara lära dig hur du designar både elektriska och konventionella drivlinor, utan också analysera drivlinornas prestanda.

​– För att göra dig förberedd att arbeta med många av de intressanta utmaningarna när det gäller att utveckla framtida elektriska drivlinor, kommer kursen behandla både elektriska och motorbaserade drivlinor, med fokus på hur man analyserar och konstruerar dem, säger Sven B Andersson som är en av de lärare du kommer möta i kursen.

Eftersom den konventionella drivlinan dominerar idag, är det vettigt att använda detta som utgångspunkt för kursen "Electric and Conventional Vehicles". Den konventionella drivlinan har en annan uppsättning styrkor och svagheter än den elektriska drivlinan. Därför är det inte en fråga om vilken drivlina som är bäst. Det är snarare viktigt att matcha varje fordonstyp med en lämplig drivlina.

– Elektriska drivlinor används alltmer frekvent, men även den konventionella drivlinan genomgår just nu en stark utveckling, för att inte nämna de elektriska hybriderna. Det finns flera skäl till detta, säger Anders Grauers som är lärare i kursen. Han listar några skäl:

  • Oro för växthusgaser och luftkvalitet i städer har lett till strängare gränsvärden för utsläpp och bränsleförbrukning.
  • Litiumjonbatterier har möjliggjort bättre prestanda än tidigare batteriteknik.
  • Kostnaden för batterier och eldrivna komponenter har minskat drastiskt de senaste åren.
  • Dessutom har den första generationen elektriska fordon i allmänhet överträffat förväntningarna, och lämnar endast kvar några viktiga hakar, exempelvis kostnaden för att ge långa körsträckor och batterilivslängd under svåra väderförhållanden.

 
– Under den pågående, tekniska omställningen är det viktigt att inte bara lära sig hur en drivlina är utformad idag, utan också att lära sig metoder för att analysera och jämföra olika drivlinelösningar, eftersom de kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver, säger Anders Grauers.
 
 

Fakta om mooc:en Electric and Conventional Vehicles

Startdatum:
1 mars, 2018

 
Lärare:
Biträdande professor vid Förbränning och framdrivningssystem
 
Docent vid institutionen för elektroteknik, samt drivelinespecialist vid Electromobility Centre
 
Dessutom David Sedarsky (Förbränning och framdrivningssystem),
och Rickard Arvidsson (Volvo Car)
 

Chalmers Micromaster-program

Den nya mooc:en är en del av Micromaster-programmet Emerging Automotive Technologies. Programmet lämpar sig för yrkesverksamma som kanske vill byta bransch, men är också ett effektivt sätt att förbereda sig på distans om man vill plugga fordonsteknologi på Chalmers campus. Med ett digitalt Micromaster-bevis kan man tillgodoräkna sig 20 högskolepoäng från start på något av Chalmers två masterprogram på fordonsområdet – om man är behörig och blir antagen i konkurrens på samma sätt som tidigare. En avklarad Micromaster kortar i så fall studietiden på campus.
 
Innehållet har utvecklats av Chalmers i samarbete med Volvo Cars, Volvokoncernen och Zenuity, medan själva formatet – MicroMasters® Program – är utvecklat av amerikanska EdX, en nätbaserad utbildningsplattform grundad av Harvard och MIT. Globalt erbjuder EdX idag 46 Micromaster-program. Inget annat har fokus på fordonsteknologi.
 
 

Text: Sofia Larsson-Stern


Publicerad: on 28 feb 2018. Ändrad: ti 06 mar 2018