Dags för sjöstudenternas egen mässa

I en källarskrubb på Campus Lindholmen håller ett av Sveriges största arbetsmarknads- events för sjöfolk på att ta form. Planeringen inför SJÖLOG 2013 den 20-21 februari är nu inne i slutfasen och det är massvis med småsaker som ska ordnas.

Nio studenter på institutionen för sjöfart och marin teknik arbetar fyrtiotimmarsveckor helt ideellt i projektgruppen som ska få eventet att gå ihop. En pluggar till sjökapten och resten går på sjöfart- och logistikprogrammet. Tillsammans skapar de ett event som kommer locka 600 sjöfartsstudenter och drygt 60 företag och organisationer.

 Det här är världens möjlighet att träffa möjliga arbetsgivare. Det kan vara svårt att få möjlighet att träffa företagen och ställa frågor annars, men nu har de avsatt tid för just detta. Så passa på, säger en av projektledarna Erik Bråfelt.

Eventet är ett utmärkt sätt att bekanta sig med branschen, att få reda på vilka kompetenskrav arbetsgivare ställer på de som vill arbeta hos dem eller vad som eftertraktas just nu. Det kan hjälpa besökande studenter att rikta in sina studier på just det man vill arbeta med och att bli mer studiemotiverad.
 
Förberedelserna inför årets SJÖLOG påbörjades i april förra året då projektledarna tillsattes av Sjösektionen, institutionen för sjöfart och marin tekniks kårverksamhet. Så här i slutfasen arbetar de nio hårt med allt från att bjuda in riksdag och regering, till att sätta upp banderoller och se till att det finns tillräckligt med eluttag och skarvsladd. Samtidigt har de studier att sköta och vissa har till och med extrajobb.

Och även om studenterna bakom SJÖLOG visserligen arbetar utan lön så tror de att det lönar sig i slutändan ändå. Som spindlarna i nätet på SJÖLOG är detta en jättechans till jobb i framtiden.
 
Jag engagerade mig i detta för att få större chans att få jobb. Det är en möjlighet att marknadsföra sig själv, säger projektledaren Ted Gustavsson.

Kollegan Erik Brafelt håller med och tycker att han har fått branschallmänbildning genom sitt frivilligarbete. På en arbetsmarknad där kontakter blivit allt viktigare är det en stor fördel att människor i branschen känner till en eller det man arbetat med och SJÖLOG har vid det här laget blivit något som branschen känner till. Det blir något att sätta i sitt CV.

Text och foto: Mats Tiborn

Den här nyheten kommer från institutionen för sjöfart och marin teknik

Läs mer om Sjölog 2013: sjolog.se