Spel om djur vann hackaton-pris

Tre Chalmersstudenter har fått utmärkelsen ”Bästa affärsnyttan” i tävlingen Hack for Sweden. I tävlingen, eller hackatonet, ställdes olika myndigheters data till förfogande för att utveckla appar eller olika webbtjänster som kommer samhället till del.
Simon Arneson, John Johansson och Sebastian Sandberg vann pris i Hack for Sweden. Foto: Jenny Svennås-Gillner, SLU


– Vi gillar hela idén med hackaton och hela entreprenörsskapsdelen, säger Sebastian Sandberg, en av pristagarna och andraårsstudent på civilingenjörsprogrammet Informationsteknik på Chalmers, om helgen.
Simon Arneson, John Johansson och Sebastian Sandberg ville göra en enkel gamification, riktad till barn, som hade något med djur, arter och natur att göra. 
Resultatet, under hackaton-namnet ArtDex, är en webblösning där användaren kan skicka in uppgifter och bilder om djur i närområdet.
Användaren får olika poäng och utmärkelser, samlarmärken, under spelets gång.
– Det blir en spelvariant av rapporteringen, att göra det kul för barn att leta och rapportera djur, säger Sebastian Sandberg.

Kan användas i skolan 

Juryns motivering lyder:
 ”Vi tror att intresset för gruppspel och interaktivt lärande ligger i tiden och kommer att efterfrågas allt mer. Detta kommer att kunna kommersialiseras.”
Tanken är att spelet både ska bli ett interaktivt läromedel, men också öka inrapporteringen till de olika artdatasystemen. Tänkta kunder är landets skolor eller andra aktörer inom utbildningsområdet, enligt Sebastian Sandberg.
Det här är något som skolorna skulle kunna implementera, alltså som en skol-app. Kanske något man kan använda i biologin, eller på fritids, säger han.

Svårt få data att prata

Olika programmeringsspråk, såsom JavaScript, php och C# användes för att bygga spelet och hämta den öppna datan från myndigheternas databaser.
Utmaningen var att ”prata med” datan som används och som finns i databaserna hos Naturvårdsverket och Statens lantbruksuniversitets (SLU).
Det var väl vid tre, halv fyratiden på natten som Simon kom på en lösning som fungerade och som kunde plocka hem datan, säger Sebastian Sandberg.

Data från olika myndigheter

Hack for Sweden arrangerades av Naturvårdsverket, vars lokaler i Stockholm också användes för tävlingen, SMHI, SLU, Statistiska centralbyrån, Sverige Geologiska undersökning (SGU) och Lantmäteriet.
Ett 90-tal personer och ett 30-tal lag deltog i årets tävling. För att vara med i det 24-timmar långa hackatonet måste deltagarna använda data från minst en av årets 20 medverkande myndigheter. 
Första priset Hack for Sweden Award gick tillJohan Holmlund, Emma Melander, Olivia Kassander, Erik Sandrén för tjänsten VARSKO, som med hjälp av sms, mejl eller sociala medier ska informera om nationella olyckor och katastrofer. Tjänsten bygger på data från Lantmäteriet och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Vinnarna i alla kategorierna

Hack for Sweden Award: Tjänsten VARSKO som genom SMS, mejl eller sociala medier informerar den enskilde om nationella olyckor och katastrofer i relevant kommun eller län. Privatpersoner kan också rapportera in iakttagelser.
 
Bästa visualisering: För ett tillägg till webbläsaren som ger användaren områdesdata när man söker nytt boende.
 
Bästa affärsnytta: Appen ArtDex som ska uppmuntra ungdomar och barn att genom ett spel upptäcka och rapportera djur de ser i naturen.
 
Bästa nytta för allmänheten: Tjänsten dödsorsak.se som ska öka medvetenheten hos svenskarna av vad man faktiskt dör av.
 
Juryns specialpris för teknisk höjd: Sök- och analystjänsten Fråga Sverige som på ett enkelt sätt synliggör många myndigheters data genom en enkel sökning.
Källa: Hack For Sweden
 
 
Läs mer på Hack for Swedens hemsida

Text: Ellen Andersson
Foto: Jenny Svennås-Gillner, SLU

Publicerad: on 18 mar 2015. Ändrad: to 19 mar 2015