Chalmers Formula Student blev bästa rookie-team i elklassen

Med en 15:e plats bland 39 lag i elklassen blev Chalmers Formula Student (CFS) bästa rookie-team i Tyskland. Tävlingarna i England blev dock något av en besvikelse där ett regntest satte käppar i hjulet.

​På det hela taget verkar dock Björn Pålsson som ledde 2015 års elupplaga av Chalmers Formula Student nöjd med teamets insatser.

- Med historiska mått mätt så gick det ju sådär men med tanke på att det var första året vi tävlade med en elbil så gick det inte så illa, säger Björn Pålsson 

CFS deltog i år i två tävlingar, en på klassiska Silverstone i England och en på Hockenheim i Tyskland. I England presterade laget bra i de statiska momenten som konstruktion, kostnadsrapport och presentation av affärsplan men vatten satte käppar i hjulet. Som en del i besiktningsproceduren, som bilen måste genomgå för att få köra, genomförs ett regntest och det visade sig att bilens elsystem inte var tillräckligt vattentätt. Bilen klarade visserligen testet, men femton minuter senare hade det kommit in vatten någonstans. Vattnet orsakade ett isoleringsfel som tog cirka ett dygn att hitta och åtgärda och då var det för sent att köra. Laget placerade sig ändå på en 42:a plats bland 90 tävlande lag.

Till tävlingen i Tyskland hade elsystemets skydd mot väta förbättrats och teamet klarade besiktningen. Något som är en bedrift i sig då regelsystemet för elbilar är mycket mer omfattande än för en förbränningsbil. Utöver det mekaniska måste även batteriet, elsystemet, högspänningssäkerhet med mera inspekteras och testas.

- Det var en student från ett annat el-team som kom fram till CFS-medlemmar och gratulerade dem för att de tog sig igenom besiktningen sitt första år som el-team. Det var många team som inte alls kom igenom besiktningen, säger Björn Pålsson.

En godkänd besiktning med avklarat regntest innebar att bilen fick köra och testas i acceleration, sprint och uthållighet. Acceleration och sprint gick bra och bilen kom nästan i mål på uthållighetstestet. Bara ett och ett halvt varv återstod när bilen fick ”soppatorsk”.

- De var lite för optimistiska med gaspådraget. Det berodde mycket på att de inte hade kunnat testa på någon representativ bana innan och inte hade tillräckligt bra kännedom om energiförbrukningen, säger Björn Pålsson.

Trots att det inte blev någon målgång i uthållighetstestet placerade sig laget ändå på en 15:e plats bland 39 andra lag, vilket gjorde CFS15 till bästa rockie-team i elklassen. Något som laget ska vara nöjt med då konkurrensen är mycket tuff i Tyskland.

- Cirka två tredjedelar av alla elbilslag är tyska och de har hållit på några år. Genom att gå över till elklassen har CFS gett sig in i lejonets kula och tagit sig an en stor samling team med backning från den tyska industrin, säger Björn Pålsson.

Nu laddar Chalmers Formula Student om för ett nytt år och Björn Pålsson har lämnat över projektledarrollen till Teddy Hobeika på avdelningen fordonsteknik och autonoma system på institutionen för tillämpad mekanik.

Publicerad: fr 11 sep 2015. Ändrad: fr 23 okt 2015