Utbildning mot alla odds – studenter bygger skola i Kenya

​Achyut Siddu ville genom sitt examensarbete bidra till en hållbar skolgång för barn i ett sammanhang med en pågående pandemi. Achyut skaffade medel genom crowdfunding och byggde en skola tillsammans med andra masterstudenter.
I Kenya blir ett barn föräldralöst varannan minut vilket innebär 700 barn per dag. En tredjedel av dem förlorar sina föräldrar på grund av HIV/Aids.

– Den stora frågan är hur vi kan upprätthålla utbildning för barn i en miljö där HIV/Aids skenar och sociala problem orsakade av pandemin försvårar en fungerande undervisning, säger Achyut Siddu.

I examensarbetet Education against all odds - Liberating learning from the circle of despair and hope beskriver Achyut sitt mål att stärka existerande nätverk för förändring inom undervisningen, men också arbetet med att uppgradera utbildningsinfrastrukturen i en skola, Future Hope Academy, i Obunga, Kisumu, Kenya. 

I projektet arbetade Achyut tätt samman med några studenter som gick masterkursen Reality Studio (inom masterprogrammet Architecture and Planning Beyond Sustainability). Studenterna Sena Akcicek och Bane Alsabawi arbetade med att förbättra mikroklimatet i byggnaden och Oskar Lilo och Nikola Žuchová​ arbetade med klassrummets möbler. Biologen Alessandro Howe bidrog med att skapa en ekologisk odling med målet att förbättra näringsinnehållet i skolans matprogram. Examensarbetet är en berättelse om möjligheter en tröstlös miljö till trots. 

För att bekosta projektet skapade Achyut en ”crowdfunding”-kampanj kallad "Help a 100, count to 100" och sökte pengar från Arkitekter utan gränser. Detta gav 4 500 dollar som användes till projektet.

Se bilder av skolbygget i bildspelet ovan.

Examinator: Dag Tvilde
Handledare: Emilio Da Cruz Brandao​

Text: Lotta Särnbratt
Foto: Achyut Siddu 

Se också projektrapporten från masterkursen Reality Studio 2017 Playocracy - Where a child can be a child​. Det var efter den kursen Achyut Siddu bestämde sig​ för att återvända till Kenya i år för att göra sitt examensarbete.

Publicerad: ti 12 jun 2018. Ändrad: må 25 jun 2018