Forskningen som bedrivs på Institutionen
för vetenskapens kommunikation och lärande (CLS) syftar till att fördjupa vår
förståelse inom följande områden:
Multimodalt och transdisciplinärt lärande
Ingenjörsutbildningsvetenskap
Disciplinspecifik kommunikation och
kopplingen till kunskapsbildning inom akademiska såväl som professionella
miljöer
Bibliometri och bibliometriska metoder
Media- och informationskompetens och
informationsbeteende
Institutionens forskningsprofil karaktäriseras
av mångfald, tvärvetenskaplighet och tillämpade perspektiv på kommunikation,
lärande och kunskapsbildning. Mycket av forskningen har en direkt koppling till
institutionens pedagogiska verksamhet, både med avseende på vårt
undervisningsuppdrag och inom ramen för det uppdrag institutionen har att verka
som ett pedagogiskt utvecklingsnav för Chalmers.
Forskningen sker både
individuellt och i olika samarbetsformer, inom såväl som utanför institutionen,
och både inom Chalmers och med externa samarbetspartners (nationellt såväl som
internationellt). Sådana samarbeten realiseras till exempel genom pedagogiska och
didaktiska utvecklingsprojekt (ibland också som aktionsforskning), gemensamma
forskningsprojekt och samförfattade publikationer.
Vår pågående forskning
För tillfället forskar
CLS-personal till exempel om:
- Effekterna av
engelska som undervisningsspråk på ”skriva-för-att-lära”(Writing to Learn),
kamratåterkoppling, och skrivande inom en disciplin
- Engelsk ordkunskap
ordtestning
- Modellering av data- och resultatkommentar i vetenskapliga
texter
- Metakognitiva processer som stöder utvecklingen av
genremedvetenhet
- Modellering och utvärdering av ”flipped
classroom”-pedagogik
- Citerings- och publiceringsbeteende hos forskare
inom teknik och naturvetenskap
- Karaktäristika (till exempel tillgänglighet och
synlighet) hos dokument citerade på Wikipedia
- Kognitiv dissonans mellan
bedömda forskare/författare och bedömare/granskare inom teknik och
naturvetenskap
- Självreglerat lärande i autentiska lärmiljöer
- App-utveckling som stöd för språkintegrering av arabisktalande nyanlända
svenskar
Om du har frågor om vår forskning är du alltid välkommen att kontakta vår vice-prefekt för forskarfrågor
Hans Malmström.
Läs mer om vår pågående forskning
Läs mer om våra forskare