För skolor

Onsala rymdobservatorium vill göra radioastronomi och forskning om universum och jorden tillgängliga också för dig som går i skolan. Här finner du information om aktiviteter för skolor och skolungdomar. Kontaktinformation finns längst ner.

Studiebesök

Vi kan ta emot studiebesök för skolklasser (10-50 personer) i alla åldrar (ej förskolor). Under ett studiebesök kan man besöka våra teleskop, se vår utställning, och ta chansen att ställa frågor om rymden och jorden. Programmet kan anpassas till klassens behov. Läs mer på sidan om studiebesök.

Skypa med en forskare

Vad sägs om en frågestund om rymden med en forskare? Med ett verktyg som Skype kan din klass få prata om astronomi och jordforskning med en vänlig expert.

Förfrågningar: skicka till robert.cumming@chalmers.se.

Prao

Vill du göra din prao på observatoriet? Vi hoppas att kunna ta emot några praoelever under 2017. Skicka mejl till robert.cumming@chalmers.se om du är intresserad. På Astronomisk ungdoms hemsida kan du läsa om fyra elevers prao på Onsala rymdobservatorium 2013.

Projektarbete med SALSA

SALSA ("Sicken attans liten söt antenn") är små radioteleskop med 2,3 m diameter som byggts på Onsala rymdobservatorium. De används för att introducera elever, studenter och lärare till radioastronomins spännande värld.  Vi kan handleda gymnasieprojekt där du använder teleskopen för att undersöka Vintergatan och hur den rör sig. Läs mer på sidan om SALSA. Är du intresserad av gymnasieprojekt, hör av dig till robert.cumming@chalmers.se eller peter.forkman@chalmers.se.

Under fliken Populärvetenskap finns också information som du och din skola kan ha nytta av: populärvetenskapliga artiklar, experiment med anknytning till radioastronomi, vad man kan se på stjärnhimlen, m.m.

Kontaktperson:
Robert Cumming