Astronomins dag och natt 2020
Temat för Astronomins dag och natt 2020 är Jorden 2.0.​​
 Bilder: NASA/GSFC, NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle, ESO, ESO/M. Kornmesser, ESO/L. Calçada

Astronomins dag och natt

Lördag den 26 september 2020 firades Astronomins dag och natt.

Vi deltog med inslag i festivalens nationella digitala program, med en ny flygfilm över Onsala rymdobservatorium och föredrag om exoplaneter​

Tidigare firanden av Astronomins dag och natt

Forskare från Chalmers medverkade 2018 i flera evenemang i Västsverige med stöd av Onsala rymdobservatorium.

Fjärås:  På Naturum Fjärås Bräcka ordnas astrofika med tema Mars. Gästtalare är Mikael Lerner, astronomi och forskningsingenjör vid Onsala rymdobservatorium och Chalmers. Läs mer på astronominsdag.se/kungsbacka.

Göteborg:  På Universeum blir det ett samtal om Mars och jorden. Deltar gör Patrick Eriksson, professor vid avdelningen för Mikrovågs och radarfjärranalys, Institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, samt Andreas Johnsson, marsgeolog vid Göteborgs universitet med samtalsledare Katja Lindblom, Slottskogsobservatoriet. Läs mer på astronominsdag.se/goteborg

Trollhättan: När Innovatum Science Center firar Astronomins dag kommer även Sebastian Löf, student på Chalmers och medlem i GAUSS, Astronomisk Ungdoms förening i Göteborg. Läs mer på astronominsdag.se/trollhattan

Norrahammar, Jönköping: Till Industrimuseet i Norrahammar utanför Jönköping återvänder Per Bjerkeli, astronom vid Chalmers och kollegan Jens Melinder, astronom vis Stockholms universitet. Per berättar om Stjärn- och planetbildning med ALMA: vad vi lärt oss de senaste åren. Läs mer på astronominsdag.se/jonkoping​.

Mer som händer på Astronomins dag och natt

Evenemang ordnas i hela landet under Astronomins dag och natt. Läs mer på astronominsdag.se

I Västsverige firas Astronomins dag och natt 2018 med evenemang för allmänheten även i BoråsHalmstad och Skövde. Utställningen Upptäck universum visas på Universeum i Göteborg, på Navet i Borås, på Innovatum i Trollhättan, och på Balthazar Science Center i Skövde.

Under tidigare Astronomins dag har vi ordnat evenemang i Göteborg, Onsala och Kungsbacka.

Onsala stjärnträff

Onsala stjärnträff ordnade vi i samband med Astronomins dag och natt 2012, 2013 och 2014. Läs mer om Onsala stjärnträff 2014.

Publicerad: to 01 okt 2020.