Möt några av våra forskare

På Chalmers finns många engagerade forskare med mycket stort kunnande. Några av dem kan du läsa mer om här. Följ länkarna så får du läsa mer om både forskaren och hens forskningsområde.

Matilda Palm
Matilda Palm är en av sju unga forskare som får dela på 32 miljoner då Formas och Sida satsar på forskning kring hållbar användning av naturtillgångar. Hennes projekt går ut på att titta på olika metoder att restaurera eller förbättra överutnyttjad mark i Indien och Vietnam.
Läs artikeln: Matilda Palm får fyraårigt forskningsanslag  Publicerad 2014-03-17
Maria Ljunggren Söderman
Sverige kommer sannolikt inte att klara EU-kravet på 95% återvinning av fordon från 2015. Det är ett av skälen till det projekt om fordonsåtervinning som leds av forskarassistent Maria Ljunggren Söderman.
Läs artikeln: "Stora mängder värdefullt material slösas bort"  Publicerad 2013-11-05
Oskar Modin
Oskar Modin forskar inom miljörelaterad bioteknik, vatten- och avloppsvattenrening samt membranteknik. Han är bland annat intresserad av att utveckla ny teknik för utvinning av resurser från avfall och avloppsvatten.
Läs artikeln: Oskar Modin hoppas på avloppsslammet som viktig energiresurs  2013-09-20
Sergey Kubatkin
Ren nyfikenhet gjorde att han börja forska kring grafen. Sedan slog hajpen kring mirakelmaterialet till med full kraft. Nu får Sergey Kubatkin inte längre tid i labbet för det han allra helst vill syssla med: Sina egna experiment.
Läs artikeln: Sergey gillar grundforskning      Publicerad 2013-06-10
Klas Modin
Klas Modin är en av tolv unga forskare som fått ett ”Ingvar Carlsson Award” från Stiftelsen för Strategisk Forskning. Det innebär tre miljoner kronor för att bygga upp forskningsverksamheten för hemvändande postdoktorer som vistats en längre tid utomlands.
Läs artikeln: Att lösa medicinska problem...        Publicerad 2013-05-02
Eva Olsson
Bilder av atomkolonner kan göra henne helt lyrisk. Eva Olsson är inte bara ute efter hårda resultat, utan lockas också av skönheten i mikroskopin. Nu arbetar hon med att ta fram en polymer för en ny sorts solcellsfilm.
Läs artikeln: Söker smarta och billiga solceller        Publicerad 2012-12-28
Jari Kinaret
Energisnål höghastighetselektronik i nanoskala och tunna ihoprullbara pekskärmar för mobiler och datorer. Det är ett par exempel på vad supermaterialet grafen skulle kunna ge oss. Men klarar europeisk industri att göra verklighet av visionerna?
Läs artikeln: Tunnare än ett blyertsstreck
          Publicerad 2012-06-18
Thomas Pettersson
När vi vrider på kranen ska det bara rinna – klart och rent, varmt och kallt. I Sverige har vi länge varit bortskämda med ett av världens bästa kranvatten. Är det därför vi inte bryr oss? Thomas Pettersson leder ett stort projekt om något av det viktigaste vi behöver: dricksvatten.
Läs artikeln: Vem äger vattnet?          Publicerad 2012-06-18
Per Delsing
Professor Per Delsing har nyligen blivit uppmärksammad för den experimentella bekräftelsen av den så kallade Dynamiska Casimireffekten, det vill säga att skapa ljus ur ett vakuum. Ett genombrott som rankas som nummer fem i världen 2011, av tidskriften Physics World.
Läs artikeln: Per Delsing        Publicerad 2012-05-30
Peter Andrekson
Senaste framgången handlar om ett optiskt system med en typ av förstärkare som inte genererar något brus. Förstärkaren kommer förmodligen att kunna användas inom sensorteknologi, spektroskopi, biomedicinska applikationer och kvantoptik.
Läs artikeln: Peter Andrekson          Publicerad 2012-05-30
Elizabeth Wulcan
Elizabeth Wulcan, forskarassistent på Matematiska vetenskaper, fick i år Strömer-Ferrnerska belöningen av Kungliga Vetenskapsakademien. Priset på 20 000 kronor fick hon för sitt framstående vetenskapliga arbete inom matematiken.
Läs artikeln
: Fyra frågor till Elizabeth Wulcan           Publicerad 2012-04-11
Fredrik Höök
Fredrik Höök, professor i biologisk fysik vid Chalmers, får årets Göran Gustafssonpris i fysik av Kungliga Vetenskapsakademien. Han tilldelas priset för sin framgångsrika forskning om cellmembranet. Nu får han 4,5 miljoner kronor till nya forskningsprojekt som han väljer själv.
Läs artikeln: Fredrik Höök får Sveriges största nationella fysikpris     Publicerad 2012-03-30
Lisbeth Olsson
Skadeinsekter i tropiska regnskogar kan bli en värdefull naturtillgång. Det tror Lisbeth Olsson, som ger sig ut på jakt efter nya enzymer tillsammans med vietnamesiska forskare. Förhoppningen är att hitta enzymer som kan fungera som katalysatorer inom industrin.
Läs artikeln: Skadeinsekter ska ge etanol          Publicerad 2012-03-21

Christian Azar
När Christian Azar talar klimat lystrar politiker, både i Sverige och utomlands. Men han aktar sig för att blanda ihop fakta och värderingar. Hur klimatproblemen ska lösas måste politikerna själva ta ansvar för.
Läs artikeln: Politiker, bestäm er!          Publicerad 2012-03-21
Mikael Mangold
Mikael Mangold sliter med ett läckande rör. I ett konfliktområde i Sydsudan förser han människor med rent vatten på uppdrag av Läkare utan gränser. Klockan är nio på morgonen och det är redan närmare 40 grader varmt i staden Pibor i Sydsudan.
Läs artikeln: En rännil flyter sakta i Sydsudan          Publicerad 2012-03-21

Alexander Dmitriev
Han är en av ett fåtal talangfulla unga forskare som har valts ut till programmet Framtidens forskningsledare av Stiftelsen för Strategisk forskning. Han forskar inom ett område som kallas nanoplasmonik, eller nanofotonik, och har fått tio miljoner kronor i forskningsbidrag.
Se filmen: Framtidens forskningsledare: Alexander Dmitriev           Publicerad 2012-03-19
Christel Cederberg
Christel Cederberg utsågs nyligen till ”Årets Agronom 2012” av Agronomförbundet. Hon är miljöforskare och delar sin tid mellan Chalmers och Sik (Institutet för Livsmedel och Bioteknik). I vintras blev hon adjungerad professor på Miljösystemanalys.
Läs artikeln: Fyra frågor till Christel Cederberg          Publicerad 2012-03-15
Henrik Leion
Minskade koldioxidutsläpp och minskade avfallsmängder är den dubbla miljöeffekten av Henrik Leions forskning. Nu får han årets miljöstipendium från Renova på 100 000 kronor, för sitt arbete med att utveckla den så kallade CLC-tekniken.
Läs artikeln: Henrik Leion får Renovas miljöstipendium          Publicerad 2012-03-07

Sofia Börjesson
Sofia Börjesson, föreståndare vid forskningscentrumet Center for Business Innovation (CBI) på Chalmers, befordrades nyligen till professor. Till vardags är hon verksam i avdelningen Innovationstekniks forskargrupp som är nära kopplad till CBI.
Läs artikeln: Ny professor med starkt innovationsdriv          Publicerad 2012-02-22
Björn Sandén
Det handlar inte om de fysiska resurserna. Inte om tekniken. För ett rimligt pris skulle tio miljarder människor kunna leva på vår nivå. Problemet ligger i själva omställningen till ett nytt hållbart energisystem. Får vi den att hända tillräckligt snabbt?
Läs artikeln: Tålmodigt otålig – tror på solens potential          Publicerad 2011-12-13
Ulf Svanberg
Bra bistånd är att hjälpa berörda länder att själva på hållbara sätt tillgodose sina mest grundläggande behov. Ulf Svanberg driver tillsammans med sina doktorander projekt som på ett mycket konkret sätt griper in i vardagen i Mozambique.
Läs artikeln: Forskning för hållbart bistånd          Publicerad 2011-12-13