Science slam 2016

Science slam är en tävling där du tävlar om att presentera din forskning så att alla förstår. Syftet med tävlingen är snarare att föra ut forskningsinformation på sätt som involverar publiken, än att kora en vinnare. Första tävlingen gavs 2006 i Darmstadt och blev en succé som kopierats av ett flertal stora universitet. I Sverige introducerades tävlingen i Lund 2010. Science slam arrangeras under Vetenskapsfestivalen tillsammans med Chalmers på Universeum sedan 2012.

Berätta om din forskning på tre minuter

Forskaren ska på tre minuter berätta om sin forskning: vad forskningen går ut på, vad hen hoppas uppnå/har uppnått, vilka problem detta i sin tur löser/frågor det besvarar. Den som lyckas förvåna, upplysa och dessutom kanske locka fram ett skratt, har god chans att vinna publikens röster.

Publiken röstar fram en vinnare

Publiken röstar direkt efter varje föredrag med hjälp av mentometerknappar. Röstsiffrorna är 1-5, där fem är högsta poäng. Den forskare som fått högst medelpoäng vinner tävlingen. Men alla som deltar är vinnare – publiken lika mycket som föredragshållarna: Publiken får en inblick i många olika forskningsområden, forskarna som får berätta om sina projekt, framgångar och förhoppningar. Alla deltagande forskare får intyg och blomsterkvast och framförallt en nyttig erfarenhet 
 
Plats: Universeum, foajén
Datum: 15 april
Tid: 18:15–19:30, Science After Work öppnar 18:00
 
OBS! Årets tävling genomförs på engelska

Från Chalmers tävlar:


Marco Fratarcangeli
, Senior Lecturer
Department: Applied IT, Chalmers
Physics-based animation – or how to inflate a virtual pig. The mechanical properties of ordinary, everyday deformable objects, such as folded thick clothes, pillows with inner bodies, virtual flesh, etc. are very complex and still very difficult to reproduce in real-time. I will present a 3D animation system, namely "Vivace", addressing this problem and which can mimic the dynamics of soft deformable bodies interactivley, achieving similar accuracy of off-line, realistic methods.


Isabel Ordoñez, PhD Student, Design & Human Factors
Department: Product & Production Development, Chalmers
Talking trash. With more than 7 billion people on the planet we need to be better at recovering material resources from solid waste. Does that mean that we will have to separate between 30 different types of materials at home... or maybe just two? Can we design a waste system that reduces what we actually throw away and and maximizes material recovery?
 




Devdatt Dubhashi
, Professor
Department: Computer Science & Engineering, Chalmers
Can Computers think? And is that good or bad? In 1997, Gary Kasparov was beaten at chess by IBM's Deep Blue. In 2011, IBM's Watson won Jeopardy! And this year Google's DeepMind beat the European Go champion. Can computers think and will they soon become super intelligent? Is that a good or bad thing for humanity?




Cecilia Mayer, Project Researcher
Department: Biology & Biological Engineering, Chalmers
Change what you eat – change the world. Environmental issues and lifestyle related diseases are great challenges we face globally today. Lowering the environmental impact from the food sector is essential if we are to meet our national sustainability goals. We want to develop innovative, nutritious and appealing food products as an important tool in approaching these problems by creating value to plant based protein crops.
 
Kontaktpersoner för Science slam 2016 är:
Konferencier: Dorotea Blank, dorotea.blank@universeum.se
Kontaktperson Chalmers: Anita Fors, anita.fors@chalmers.se
Kontaktperson Göteborgs universitet: Jenny Hultén, jenny.hulten@gu.se

Publicerad: on 23 mar 2016. Ändrad: on 13 apr 2016