2012 Allt sitter i hjärnan

Vetenskapsfestivalen 2012
DET HÄR HÄNDE PÅ CHALMERS 2012

2012 års Vetenskapsfestival handlade om allt som sitter i hjärnan.

En matematisk afton med forskning och fika
Var: Chalmers KA-salen, Kemihuset, Kemigården 4, Chalmers Johanneberg
När: Torsdag 26 april klockan 18:00–21:00
Några inblickar i den senaste matematiska forskningen, med både ren hjärnaktivitet och smak av vad statistik kan se i hjärnan.
Läs mer om matematikprogrammet

Upplev 3D-visualisering
Var: Visual Arena, Lindholmen Science Park
När: Fredag 27 april klockan 12:00–15:00
Öppet hus på Visual Arena Lindholmen. Upplev vår 268 tum stora skärm, pröva aktiva 3D-glasögon, se demonstrationer och lyssna på ett föredrag om färg, pröva själv att laborera i det virtuella färglaboratoriet.

Det virtuella färglaboratoriet
Var: Visual Arena, Lindholmen Science Park
När: Klockan 13:00–14:00
Lyssna på ett föredrag om färg, pröva själv att laborera i det virtuella färglaboratoriet i studion.
Bitr prof Monica Billger, Arkitektur och Visualisering, Chalmers.

EXPERIMENTVERKSTADEN – se, hör och gör själv!
Var: Du hittar Experimentverkstaden i Betonghallen, Betonggården 5, Chalmers. Följ orange skyltning på Chalmersområdet. Ta dig hit med spårvagn 6, 7, 8, 10 och 13 samt buss 16, 58 eller 158 som stannar vid Chalmers huvudentré
När: 28–29 april, klockan 11–17
1.600 kvadratmeter Experimentverkstad öppnar upp för allmänheten under helgen 28–29 april. Ta med hela familjen till Betonghallen på Chalmers och upplev vetenskap och teknik när det är som allra roligast! Här kan du se, höra, göra, prova, konstruera och lära. Forskare, studenter och experter lotsar dig in i en virvlande värld av naturvetenskapliga fenomen och mojänger. På plats finns ett kafé där du kan slå dig ner och ladda för fler upplevelser.
Några smakprov från Experimentverkstaden:

• Robotverkstad – NYHET!
Kom till oss och se hur du kan bygga din egen robot. Här får du lära dig hur en robot är uppbyggd med motorer, sensorer, ljus och ljud. Du får även prova att på ett enkelt sätt programmera en robot med en vanlig PC.
Arrangör: RoboRobo Sverige

• Jakten på det försvunna klostret – NYHET!
Traditionella arkeologiska metoder kombinerade med modern fjärranalys avslöjade platsen för det som var Hallands största tegelbyggnad för 800 år sedan. Häng med på ett arkeologiskt äventyr och testa om du själv kan hitta de gömda tegelstenarna!
Arrangör: Projektgruppen för Ås kloster

• Lager för en bättre miljö
De syns inte, hörs inte, märks inte, men de gör stor skillnad för jorden! Testa uppfinningen som minskar friktion och därmed både utsläpp och energiåtgång. SKF:s olika lager används över hela världen och skapar en bättre miljö – nu och i framtiden!
Arrangör: SKF

• Unga forskare inspirerar
Låt dig fascineras av Unga Forskare Väst som visar kemiska och fysikaliska experiment både med vardagliga föremål och häftiga kemikalier.
Arrangör: Unga forskare Väst

• Blandad kompott
Bli expert på klimatspelet, bygg ett vindkraftverk, en båt eller ett spaghettitorn. Testa våra specialcyklar och hör i kors, upptäck universum, försök klappa den svävande grisen eller uppfinn fräcka geometriska mönster att färga på din t-shirt.

Robot-SM 2012
Var: Chalmers, Ljusgården, Arkitektur, Sven Hultins gata 6, Chalmers
När: Lördag 28 april klockan 10:00–17:00
Svenskt mästerskap för autonoma, dvs självstyrande robotar. Flera olika tävlingsgrenar, robotsumo i två olika viktklasser, linjeföljning och folkrace samt ett utställningsevent. Anordnas av Chalmers Robotförening för 7:e gången i rad. Familjeaktivitet!
Chalmers Robotförening.

BESÖK Onsala rymdobservatorium
Var: Onsala rymdobservatorium, buss avgår från Chalmers
När: Lördag 28 april klockan 11:00–14:30 och 14:00–17:30
Se våra teleskop – bland annat LOFAR – och vår astronomiutställning och lär dig mer om aktuell rymdforskning. Onsala rymdobservatorium är en nationell anläggning för radioastronomi och är Sveriges geodetiska fundamentalstation och deltar i många nationella och internationella projekt. Observatoriet förser forskare med utrustning för studier av jorden och resten av universum. Fika serveras.
Obs! Besök endast med de tre bussar som avgår från Chalmers vid Gibraltargatan/Chalmers Tvärgata. Begränsat antal platser!
Astronomerna Robert Cumming och Daniel Dahlin, Onsala rymdobservatorium, m fl.
Läs mer om rymd- och geovetaraktiviteter

FYSIKENS DAG
Var: Vasa A (Ägget), Vera Sandbergs Allé 8, Vasaområdet. Hållplats: Kapellplatsen
När: Lördag 28 april klockan 10:00–16:10 Välkomna till en inspirerande temadag med en rad intressanta föredrag inom fysik, som arrangeras av Fysikcentrum Göteborg, ett samarbete mellan Chalmers och Göteborgs universitet.

• Fysiken i musiken
När: Klockan 10:00–10:40
Vad är det vi hör egentligen? Varför låter samma ton spelad på olika musikinstrument olika? Vad är klang? Svaret ger oss Fourieranalys. Hur hjärnan uppfattar musik, vad dissonans och konsonans är, det försöker musikkognition ge svaret på.

• Att skapa ljus ur vakuum, den dynamiska Casimir-effekten
När: Klockan 14:00–14:40
Normalt tänker vi på vakuum som något som är helt tomt, men kvantteorin säger oss att vakuum faktiskt inte är tomt utan att det är fyllt med virtuella partiklar som skapas parvis under ett kort ögonblick, för att försvinna igen kort därefter. Genom att flytta en spegel i vakuumet tillräckligt snabbt kan man växelverka med de virtuella partiklarna och få dem att “komma ut” som verkliga partiklar. Effekten förutsades 1970, och kallas för den dynamiska Casimireffekten. I ett experiment på Chalmers har man nyligen lyckats att skapa ljuspartiklar (fotoner) ur vakuum på detta sätt.
Prof Per Delsing, Mikroteknologi och Nanovetenskap, Chalmers.

FYSIKALISKA LEKSAKER  / Familjeaktivitet – öppet hus
Var: Vera Sandbergs allé 8, Chalmersområdets norra del
När: Lördag 28 april klockan 13 :00–16:00 samt Söndag 29 april klockan 13:00–16:00
Ung som gammal, kom och lek med 300 fysikaliska leksaker som illustrerar naturens lagar! Evighetsmaskiner, supraledande tåg och optiska illusioner. Se också ett antal shower med dramatiska experiment. Utställningen har erhållit utmärkelser världen över för sina banbrytande pedagogiska metoder för förståelse av naturvetenskap.
Prof PerOlof Nilsson och Tekn lic Kjell Sedig, ITIT, Chalmers.

CHALMERSFORSKARE PÅ UNIVERSEUM

Science slam
- NYHET!
När: Torsdag 26 april klockan 16:00–17:00
Forskare från Göteborgs universitet och Chalmers tävlar om bästa populärvetenskapliga forskningsföredrag på max tio minuter. Publiken betygsätter utifrån hur roligt, informativt och underhållande det är och priset är äran att vinna folkets röst!
Sex forskare från Göteborgs universitet och Chalmers.

Från Chalmers deltar Patric Wallin på biologisk fysik, Tobias Fredberg på Management of Organizational Renewal and Entrepreneurship (MORE) och Igor Zoric på k
emisk fysik.

CHALMERSFORSKARE I NORDSTAN

Optiska illusioner – MindHack
Torsdag 26 april klockan 10:00–19:00 Fredag 27 april klockan 10:00–19:00
Kom och studera synvillor! Du kommer inte att tro dina ögon! Tavlor som tycks röra på sig, Einstein som på avstånd ser ut som Marilyn Monroe... Och det är ögat och hjärnan som lurar dig. Genom att studera dessa fenomen kan man lära sig om hjärnans arbetssätt.
Prof Per Olof Nilsson och tekn lic Kjell Sedig, ITIT, Chalmers.

Sveriges unga akademi
Torsdag 26 april
Presentation av Sveriges unga akademi Klockan 15:00–15:10 Därefter kan du lyssna på flera ledamöter, däribland Christian Forssen och Tünde Fülöp på Chalmers.
• Om inte ...
Torsdag 26 april Klockan 16:50–17:10
Vi kan inte välja i vilket universum vi vill bo. Men kanske vårt universum har valt oss? Vi går igenom flera intressanta exempel på välbalanserad fysik i vårt universum som har lett fram till vår existens.
Doc Christian Forssen, Fundamental Fysik, Chalmers.

• Skenande positroner
Torsdag 26 april Klockan 17:10–17:30
Antimateria är motsatsen till vanlig materia och anti-elektroner, som kallas positroner, skapas hela tiden i blixturladdningar och i vissa delar av vintergatan. Vem upptäckte dem, vad vet vi om dem och varför skenar de ibland iväg i fusionsexperiment?
Prof Tünde Fülöp, Teknisk fysik, Chalmers.

Torsdag 26 april Klockan 17:30–18:15
Debatt om vikten av nyfikenhetsdriven grundforskning.
Prof Olle Häggström, Matematiska vetenskaper, Chalmers/Göteborgs universitet, rektor Pam Fredman, Göteborgs universitet och ledamöter av Sveriges unga akademi.

Mikrovågor – nytt vapen mot stroke
Fredag 27 april klockan 15:25–15:45
Det hjälmformade diagnosinstrumentet “Strokefinder” upptäcker en blödning eller propp i hjärnan mycket snabbare än dagens metoder. Och den kan byggas billig och portabel. Med Strokefinder i ambulansen skulle den möjliga tidsvinsten kunna rädda miljontals liv.

ALMA söker vårt kosmiska ursprung

Lördag 28 april klockan 14:00–14:20
I ett ökenlandskap bland bergen i norra Chile finns nya jätteobservatoriet ALMA. Härifrån ska hela 66 mäktiga antenner tillsammans leta solsystem som föds, och ta reda på hur galaxer skapas och förändras. Här får du veta mer om de första spännande upptäckterna och vad som väntar när ALMA står färdigbyggt.

IN ENGLISH
Brain limited capacity

Research shows that using a mobile phone influences the way people drive. For instance, writing a text message while driving increases accident risk by 23 times. We will have people experiencing how driving performance is jeopardized when writing a text message. People will be asked to drive (in a driving simulator) with and without typing a text message, performance will be compared between the two conditions.
PhD Marco Dozza, PhD Dmitrii Zholud, Jonas Bärgman and Andre Fernandez, all from Applied Mechanics, Chalmers.

CHALMERSFORSKARE PÅ PEDAGOGEN

Odlat kött – varför och hur?
Torsdag 26 april klockan 16:15–17:15, Hus A, sal AK2 135, en trappa ner För att få bukt med miljöpåverkan från köttproduktion behöver vi lära oss att producera kött utan djur. Enstaka celler från djur skulle kunna odlas till kött i olika former. Tekniken kan vi redan från odling av organ för transplantationer.
Univ lekt Julie Gold, Teknisk fysik, Chalmers.

Smart phones, dumma människor? Blir vi dumma av teknik?
Torsdag 26 april klockan 18:15–19:15, Hus A, sal AK2 137, en trappa ner
Hur förändrar vår nya teknik våra grundläggande vanor och kunskap? När smarta telefoner är vardagen, vi umgås på Facebook och twittrar till frukost förändras sättet vi umgås, lär, läser och tänker. Men hur står det till med vår intelligens?
Fil dr Mathias Klang, Informatik, Tillämpad IT, Göteborgs universitet och Chalmers.

Milda hjärnskador – detektion av skadan och dess biomekanik
Fredag 27 april klockan 17:00–18:00, Hus A, sal AK2 139, en trappa ner
Ökad förståelse av milda hjärnskador är nödvändig för utveckling av bättre hjälmar t.ex. till de som idrottar och cyklar. Dessutom kan den nya kunskapen användas för att ställa bättre diagnoser för de som redan är skadade.
PhD Johan Davidsson, Skadeprevention, Tillämpad Mekanik, Chalmers.

När vården flyttar in
Fredag 27 april klockan 17:30–18:30, Hus A, sal AK2 137, en trappa ner
Vi blir allt fler äldre i befolkningen. Hur kan vi bygga bostäder som även fungerar bra när mycket av vården sker i människors hem? Denna forskningsfråga har arkitektstudenter fått i uppgift att illustrera med förslag.
Arkitekt och doc Inga Malmqvist, Arkitektur, Chalmers.

Är våra hjärnor skapta för att förstå universum?
Söndag 29 april klockan 14:00–15:30, Hus A, Kjell Härnqvistsalen, en trappa ner
Hur kan våra hjärnor greppa universums storhet? Hur påverkas våra tankar och attityder nu när forskarna bekräftar att det finns miljarder planeter i vår galax? Hjälper vetenskap, kultur och religion när vi ska orientera oss i ett allt märkligare universum? Ett tvärvetenskapligt samtal om våra möjligheter att förstå vår plats i verkligheten.
Prof Malcolm Fridlund, Astronomi, vetenskaplig projektledare CoRoT ESA, Nederländerna, präst/tekn dr Sara Blom, Svenska kyrkan, Fässbergs församling, prof Nils Bergvall, Astronomi, Uppsala universitet, post dr Chantal Roggeman, Kognitiv neurovetenskap, Karolinska Institutet, fantasyförfattare Catharina Wrååk känd som Jo Salmson, samtalsledare kulturjournalist Eric Schüldt.

Vart är arabvärlden på väg?

En kort inledning till dagens program och dess sammanhang: händelserna som har skakat Arabvärlden. Doc Ziad Taib, Matematik, Chalmers och AstraZeneca, Kulturresearrangör Houda Zoubi, Bedouin Travel.
Den arabiska våren – på väg mot demokrati i Mellanöstern?
Paneldiskussion.

CHALMERSFORSKARE PÅ LISEBERG

Vetenskapsrouletten
Var: LisebergsHjulet, Liseberg. Ny ingång till Liseberg vid Korsvägen – följ skyltning
När: Torsdag 26 april klockan 17:00–18:30,
Förra årets succé är tillbaka! Vi fyller 42 gondoler med 42 forskare och 42 ämnen. Som besökare vet du inte vem du möter i den gondol du kliver in i. In som ett frågetecken – ut som ett utropstecken! I år är vi på Liseberg, dit hjulet har flyttat. Fri entré precis som till allt annat.

• Hur funkar en laser?
Bitr prof Sheila Galt, Fotonik, Chalmers.

• Datorer finns överallt – men kan man lita på dem?
Dr Magnus Almgren, Data och informationsteknik, Chalmers.

• Kan man maila ett kylskåp?
Univ lekt Per Olof Arnäs, Logistik och transport, Chalmers.
Läs mer: Gondoljären som vet hur man mailar ett kylskåp

• Bilar som pratar med varandra
Prof Erik G. Ström, Signaler och system, Chalmers.

• Modeller som ger säkrare bilar
Doktorand Manuel Mendoza Vazquez, Tillämpad mekanik, Chalmers.

• Muskelaktivering i krockberäkningar
Tekn lic Jonas Östh, Tillämpad Mekanik, Chalmers.

• Datorns gömda matematik
Doc Dag Wedelin, Dataoch informationsteknik, Chalmers.

• Passar plug-in hybrider svenskarnas körmönster?
Doktorand Lars Henrik Kullingsjö, Fysisk resursteori, Chalmers.

• Framtidens bilar och bränslen
Dr Maria Grahn, Fysisk Resursteori, Chalmers.

• Klimatomställningen och det goda livet
PhD student David Andersson, Fysisk Resursteori, Chalmers.

CHALMERSFORSKARE PÅ ANDRA PLATSER

BIO ROY
IN ENGLISH
The city, nature and. the stressed brai
n
When: Thursday April 26 at 16:30–17:30
The surrounding environment has a great influence on us humans, the human brain and our wellbeing. Cities and social environments are becoming ever larger and many people have lost their connection to nature. What are the implications of this? Is there a connection between cities, stress and depression? Why does stress spread like an epidemic and how can we create better environments to improve our wellbe
ing?
Prof Peter Kirsch, Central Institute of Mental Health, University of Heidelberg and prof Roger Ulrich, Center for Health Systems & Design, Texas A&M University, guest prof, Chalmers.

Ö
Var: Hönö
När: Söndag 29 april klockan 10:00–16:0
0
Vindkraften har medvind! Besök vårt öppna hus och lär dig mer om vad en vindkraftforskare gör, Chalmers visar sin vindkraftstation och berättar om aktuella projekt i Sverige och i övriga världen.
Doc Ola Carlson, Elteknik, Chalmers, forskningsingenjör Magnus Ellsén, Elteknik, Chalmers
Vägbeskrivning: Pinans färjeläge, bil till Lilla Varholmen, därefter färja till Hönö. Vindkraftverken ligger på gångavstånd ca 200 m snett till höger. Buss 24 och Lila Express går till Lilla Varholmen. Total restid från centrum ca 1 timme. Färjan tar 12 min och går varje kvart.

GUSTAVIGÅRDEN, Kyrkogatan 28
Gud, människan och hjärnan
När: Lördag 28 april klockan 12:30–17:00
Alla har en hjärna. Eller är det hjärnan som har oss? Finns gud i hjärnan och vilka är vi människor egentligen? Välkommen till en eftermiddag med åtta forskare som samtalar, lyssnar och kommenterar varandra. I samarbete med Svenska kyrkan.

• Jag, min hjärna och Gud
När: Klockan 12:30–13:30
Är det i hjärnan allt händer? Det som kallas jag, medvetande, psyke och själ; är det egenskaper hos min hjärna? Hur hör egentligen mitt jag och min hjärna ihop? Och finns Gud med i den ekvationen?
Prof Hans Liljeström, Biometri, Sveriges Lantbruksuniversitet och Agora for Biosystems, univ lekt Morten Sager, Vetenskapsteori, Göteborgs universitet, studentpastor i Saronkyrkan. Moderatorer: Prof Martin Cederwall, Teoretisk fysik, Chalmers och Sara Blom, präst i Svenska kyrkan.

• Ondskan, människan och medvetandet
När: Klockan 13:40–14:30
Finns det onda människor, eller är det onda något som människor kan göra men inte vara? Vad driver en terrorist eller en ensam galning? Finns terroristens medvetande i oss alla? Och vilken roll spelar religionen?
Prof Antoon Geels, Religionspsykologi, Lunds universitet, prof Jörgen Johnsson, Ekologisk zoologi, Göteborgs universitet. Moderatorer: Prof Martin Cederwall, Teoretisk fysik, Chalmers och Sara Blom, präst i Svenska kyrkan.

• Medvetandets evolution
När: Klockan 15:00–15:50
Ka
n evolutionen ensam förklara uppkomsten av medvetande? Är människans medvetande väsensskilt från de andra djurens?
Prof Peter .rhem, Neurofysiologi, Karolinska Institutet, fil dr Frank Lorentzon, Teoretisk filosofi, präst i Svenska kyrkan. Moderatorer: Prof Martin Cederwall, Teoretisk fysik, Chalmers och Sara Blom, präst i Svenska kyrkan.

• Att bli medveten om verkligheten
När: Klockan 16:00–
17:00
Ständigt tar vi in världen runt omkring oss. Vi tolkar och tyder, skapar förståelse och mening. Hur gör vi egentligen? Och kan vi lita på vårt eget medvetande om verkligheten?
Prof Catharina Stenqvist, Religionsfilosofi, Lunds universitet, prof em Håkan Snellman, Teoretisk elementarpartikelfysik, Kungliga Tekniska högskolan. Moderatorer: Prof Martin Cederwall, Teoretisk fysik, Chalmers och Sara Blom, präst i Svenska kyrkan.

Läs hela programmet: Vetenskapsfestivalen 2012