Studieplan
(fastställd av prorektor den 20 december 2005, diarienummer C2005/1363)
(reviderad den 14 augusti 2007)
(reviderad den 11 oktober 2013)
Ämnesbeskrivning och mål för utbildningen
Forskarutbildningen i signaler och system har som mål att ge den
studerande grundläggande kunskaper om applikationer, teorier, modeller
och systematisk behandling av signaler och system i vid mening.
Orientering om aktuella problem och praktiska tillämpningar, med
fördjupade insikter om specifika områden och färdigheter i
forskningsmetodik ämnar göra den färdigutbildade forskaren värdefull för
både industri och akademi,
Utbildningen till licentiat syftar till att den ge förmåga att självständigt kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete.
Utbildningen till doktor syftar till att ge förmåga att kritiskt
och självständigt planlägga, leda, slutföra och presentera forsknings-
och utvecklingsarbete.
1 Förkunskapskrav
Behörig att antas till forskarutbildningen i signaler och system är
den som avlagt civilingenjörsexamen i elektroteknik eller närbesläktade
ämnen. Behörig är även den som på annat sätt förvärvat i huvudsak
motsvarande kunskaper.
Studerande med grundexamen från matematisk-naturvetenskaplig
fakultet eller motsvarande kan antas till forskarutbildningen i signaler
och system. Behörighetstest kan förekomma.
2 Utbildningens uppläggning
Forskarskolan i signaler och system examinerar studenterna i två
steg, licentiatexamen och doktorsexamen. Omfattningen av
forskarutbildning anges enligt ett poängsystem, där heltidsarbete under
en vecka motsvarar 1,5 högskolepoäng. Licentiatutbildningen omfattar
totalt 120 högskolepoäng och doktorsutbildningen totalt 240
högskolepoäng. Detta motsvarar 2 respektive 4 års heltidsstudier.
Doktorsexamen kan erhållas utan att licentiatexamen erhållits.
Viceprefekt för forskarutbildningen beviljar denna dispens.
Forskarutbildningen består av
- förberedande kurser (om nödvändigt);
- obligatoriska kurser;
- allmänna kurser;
- individuella studier;
- deltagande i seminarieverksamhet och gästföreläsningar;
- vetenskapligt arbete ledande till en vetenskaplig avhandling.
Undervisningen i forskarskolan består av handledning, föreläsningar
och seminarier. Den studerande ska delta i den vetenskapliga
aktiviteten genom att närvara vid seminarier och gästföreläsningar, även
om dessa inte direkt anknyter till någon del av studierna. Varje
studerande ska presentera resultaten av sitt vetenskapliga arbete vid
åtminstone ett seminarium per år. Dessutom krävs deltagande vid S2's
årliga arbetsmöte (S2 Workshop).
3 Särskilda inriktningar
Inom forskarskolan finns följande inriktningar:
- Antenner
- Kommunikationssystem
- Medicinsk teknik
- Reglerteknik och automation
4 Kurser
Den forskarstuderande väljer lämplig kurskombination i samråd med
examinatorn och huvudhandledaren. Härvid ska eftersträvas både djup och
bredd i utbildningen.
4.1 Förberedande kurser
Studenter från discipliner som inte är direkt relaterade till
forskarskolans ämnesområde kan behöva läsa förberedande kurser. Typiskt
är detta kurser från civilingenjörsutbildningens högre årskurs.
Examinatorn och huvudhandledaren bestämmer tillsammans med studenten om
sådana kurser behövs, och i så fall vilka.
4.2 Obligatoriska kurser
Doktorander, antagna fr.o.m. 1 september 2012, ska tillgodogöra sig
15 högskole-poäng inom området Generic and Transferable Skills under
doktorandtiden. 9 högskolepoäng ska erhållas före licentiatexamen. Före
doktorsexamen ska ytterligare 6 högskolepoäng erhållas.
Utöver kurspaketet Generic and Transferable Skills ska doktoranden
också delta i en introduktionsdag för doktorander (senast före
licentiatexamen), genomföra en muntlig populärvetenskaplig presentation
före disputation samt skriva en populärvetenskaplig presentation på
baksidan av sin doktorsavhandling.
Kurspoängen räknas som del i studentens totala kurspoäng. Eventuellt undantag beviljas av Chalmers prorektor.
För forskarstuderanden som också är inskrivna vid annan
forskarskola får den forskarskolans eventuella obligatoriska kurser
räknas som del i den forskar-studerandes totala kurspoäng.
4.3 Allmänna kurser
Forskarskolan tillhandahåller en uppsättning kurser av mer allmän
karaktär. Dessa löper enligt ett schema som finns tillgängligt på
institutionens hemsida.
4.4 Individuella studier
Den individuella studiedelen innehåller kurser inriktade på den
forskarstuderandes specifika ämnesområde. Dessa kurser kan inkludera
doktorandkurser vid Chalmers eller utanför Chalmers.
Grundutbildningskurser kan räknas in, även sådana avklarade före
antagning till forskarskolan, förutsatt att minst betyg 4 erhållits.
4.5 Kurskrav
För licentiatexamen krävs minst 30 högskolepoäng från kursdelen.
För doktorsexamen krävs minst 60 högskolepoäng från kursdelen.
Dessa krav inkluderar de obligatoriska kurserna. Kraven kan ökas av
handledargruppen. Viceprefekt för forskarutbildningen beviljar
eventuella dispenser.
5 Uppsats och avhandling
För examen fordras att den forskarstuderande författar eller
sammanställer ett självständigt arbete. Detta arbete kan vara antingen
en monografi eller en sammanläggning. Det senare rekommenderas. Båda
typerna av arbete bör bygga på en eller flera vetenskapliga artiklar,
varav merparten presenterats på internationella konferenser och/eller
publicerats i internationella vetenskapliga tidskrifter.
5.1 Licentiatuppsats
För licentiatexamen fordras att den forskarstuderande författar
eller sammanställer en uppsats som redovisas i form av ett offentligt
och allmänt utlyst seminarium. Uppsatsen bedöms av examinatorn som
Godkänd eller Icke godkänd. I Chalmers "Studiehandbok för
forskarutbildning" finns rutiner för licentiatseminariet.
5.2 Doktorsavhandling
För doktorsexamen fordras att den forskarstuderande författar eller
sammanställer en avhandling som försvaras vid en offentlig och allmänt
utlyst disputation. Avhandlingen bedöms av en betygskommitté som Godkänd
eller Icke godkänd. Vid betygssättningen tas hänsyn till såväl
innehållet i avhandlingen som försvaret av avhandlingen. I Chalmers
"Studiehandbok för forskarutbildning" finns rutiner för disputationen.
6 Fordringar för examen
Fordringarna för respektive examen delas upp i en kursdel och en del för uppsats/avhandlingsarbete.
6.1 Licentiatexamen
Fordringarna för licentiatexamen omfattar totalt 120 högskolepoäng,
varav minst 30 högskolepoäng i forskarutbildningsstudier och max 90
högskolepoäng i uppsatsarbetet.
6.2 Doktorsexamen
Fordringarna för doktorsexamen omfattar totalt 240 högskolepoäng
(inklusive de 120 högskolepoäng erhållna vid licentiatexamen), varav
minst 60 högskolepoäng i forskarutbildningskurser och max 180
högskolepoäng i avhandlingsarbetet.
7 Handledning
Varje studerande vid forskarskolan har rätt till handledning;
heltidsstuderande under fyra år för doktorsexamen och två år för
licentiatexamen; deltidsstuderande i samma omfattning fördelat på
motsvarande längre tidsperiod.
Vid antagningen tilldelas den forskarsstuderande en handledargrupp
bestående av en examinator, en huvudhandledare, en bihandledare och
lämpligen ytterligare en person från utanför forskargruppen och helst
från utanför Chalmers. Examinator och huvudhandledare kan vara samma
person. Studerande kan få byta handledare om särskilda omständigheter
föreligger.
Examinatorn, handledarna och studenten utarbetar gemensamt vid
studiernas början en individuell studieplan för den studerandes
utbildningsgång. Denna plan undertecknas och lämnas till viceprefekten
för forskarskolan. Handledarna och studenten träffas regelbundet för att
följa upp forskningsarbetet och studieresultaten.
Handledargruppen träffar studenten, tillsammans med viceprefekten
för forskarskolan, minst en gång per år för att följa upp den
individuella studieplanen. Efter varje sådant möte inlämnas en reviderad
och undertecknad individuell studieplan till viceprefekten för
forskarskolan.
8 Kunskapsprov
Studierna examineras i lämpliga former av kunskapsprov, vanligen
skriftlig eller muntlig tentamina, eller redogörelse vid seminarium.
Examinatorn fastställer betyg på tentamina och licentiatuppsats. Betyg
för disputation bestäms av en betygsnämnd som utses särskilt för varje
disputation. Betygen Godkänd respektive Icke godkänd används.
9 Övriga anvisningar
Den studerande ska regelbundet redovisa sina studieresultat och
planer. Viceprefekt för forskarskolan följer upp att den individuella
studieplanen följs.