Forskarskolan finns vid institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap.
Studierektor: Per Lundgren
Studieplan
(fastställd av prorektor den 17 maj 2005, diarienummer C2005/604)
(reviderad 5 september 2007)
(reviderad den 24 februari 2014)
1. Ämnesbeskrivning och mål för utbildningen
Ämnet Mikroteknologi och nanovetenskap omfattar kunskaper om
material, komponenter och delsystem för framtida elektronik, fotonik,
mikro- och nanosystem. Forskarutbildningen har till syfte att utbilda
och examinera licentiater och tekniska doktorer som vid examen är väl
orienterade om aktuella forskningsutmaningar i området, som kan koppla
forskning med samhälleligt nyttiggörande utanför akademien, som har
tillräckliga färdigheter i forskningsmetodik och som har mycket goda och
fördjupade kunskaper om ett specifikt delområde i vilket
avhandlingsarbetet är fokuserat. Utbildningen till licentiat syftar till
att den studerande självständigt skall kunna delta i forsknings- och
utvecklingsarbete. Målet för utbildningen till doktor är att den
disputerade ska ha förmåga att kritiskt och självständigt planlägga,
leda, slutföra och presentera forsknings- och utvecklingsarbete; se även
de allmänna målen för Chalmers forskarutbildningar.
2. Behörighetsvillkor och förkunskaper
Behörig att antas till forskarutbildning i Mikroteknologi och
nanovetenskap är den som avlagt masterexamen i fälten fysik, kemi eller
teknikvetenskap med relevant inriktning (exempelvis elektroteknik) eller
förvärvat motsvarande kunskaper på annat vis. Även studerande med
grundexamen från matematisk-naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande
kan i vissa fall antas till forskarutbildning vid Chalmers. Se även
Förkunskapskrav i Studiehandbok för forskarutbildning.
3. Utbildningens uppläggning och inriktning
Doktorsutbildningen omfattar 240 högskolepoäng varav
licentiatutbildningen är 120 högskolepoäng; ett års heltidsstudier
beräknas ge 60 högskolepoäng.
Forskarutbildningen består av:
- obligatoriska kurser inom området Generic and Transferable Skills (GTS)
- valfria kurser
- vetenskapligt arbete som leder till en vetenskaplig avhandling.
Undervisningen i forskarutbildningen består av handledning inom
forskningsprojekt, föreläsningar och seminarier. Den studerande
förväntas delta i Chalmers, institutionens och avdelningens till
forskande och undervisande personals allmänt inriktade mötes- och
seminarieverksamhet.
Utöver detta ska doktoranden också genomföra en muntlig
populärvetenskaplig presentation före disputation, samt skriva en
populärvetenskaplig presentation av avhandlingsämnet på baksidan av sin
doktorsavhandling.
4. Kurser
Kursdelen innehåller en obligatorisk del och en valfri del, som
anpassas till den studerandes forskningsinriktning, intresse och
kunskapsprofil.
4.1. Obligatoriska kurser
Se Chalmers beskrivning av kurspaketet i GTS. Samtliga doktorander
skall före licentiatexamen ha genomgått den obligatoriska
”Introduktionsdag för doktorander”.
För doktorander antagna före 2012-09-01, krävs för licentiatexamen
kurserna ”Teaching Learning and Evaluation”, samt ”Ethics and
Sustainable Development”, motsvarande 6 högskolepoäng, samt för
doktorsexamen ytterligare 3 poäng som kan väljas bland övriga kurser i
kurpaketet i GTS.
Doktorander som är antagna fr.o.m. 2012-09-01 ska inom kurspaketet i
GTS tillgodogöra sig 9 högskolepoäng för att erhålla licentiatexamen
och ytterligare 6 högskolepoäng för att erhålla doktorsexamen.
4.2. Valfria kurser
Examinatorn och handledaren fastställer i samråd med den forskarstuderande en studieplan innehållande de valfria kurserna.
5. Avhandling
Att skriva och presentera en licentiatuppsats är inte
obligatoriskt, men starkt rekommenderat. Studenter som inte skriver
licentiatuppsats skall presentera sin forskning i ett ”mittseminarium”,
ungefär halvvägs genom forskarutbildningen, för att markera att
fordringar motsvarande licentiatexamen uppnåtts.
5.1. Licentiatuppsats
För licentiatexamen fordras att den studerande författar ett
självständigt arbete, som redovisas i form av en licentiatavhandling och
presenteras vid ett seminarium. Vid seminariet skall en
diskussionsledare medverka och under ca 30 minuter ställa frågor och
diskutera arbetet med studenten i form av en "mini-disputation".
Uppsatsen bedöms med betygen Godkänd eller Icke godkänd.
5.2. Doktorsavhandling
För doktorsexamen fordras att den studerande författar och vid
offentlig disputation försvarar en vetenskaplig avhandling
(doktorsavhandling). Avhandlingen skall normalt vara i formen av en
sammanläggningsavhandling där delar av arbetet har publicerats i
internationella vetenskapliga tidskrifter, men kan även vara i formen av
en monografi. Avhandlingen bedöms med betygen Godkänd eller Icke
godkänd.
6. Fordringar för examen
6.1. Licentiatexamen
Fordringarna för licentiatexamen omfattar totalt 120 högskolepoäng,
varav minst 30 högskolepoäng i forskarutbildningskurser och 90
högskolepoäng i licentiatuppsatsen.
6.2. Doktorsexamen
Fordringarna för doktorsexamen omfattar totalt 240 högskolepoäng,
varav 60 högskolepoäng i forskarutbildningskurser och 180 högskolepoäng i
avhandlingen.
7. Handledning
Den som antagits till forskarutbildning har rätt till handledning:
heltidsstuderande under fyra år för doktorsexamen, under två år för
licentiatexamen; deltidsstuderande i samma omfattning fördelat på
motsvarande längre tidsperiod.
Varje forskarstuderande skall ha en examinator, en huvudhandledare
samt minst en biträdande handledare. Huvudhandledaren samt de biträdande
handledarna formar en handledargrupp. De biträdande handledarna hämtas
från forskarskolan, från andra akademiska institutioner och/eller från
industri/offentlig verksamhet.
Examinator har övergripande ansvar för forskarutbildningens
inriktning och kan också vara huvud- eller biträdande handledare.
Examinator fastställer betyg på tentamina och licentiatuppsats.
Handledningen består dels av allmän rådgivning beträffande
studiernas organisation och uppläggning, dels av anvisningar till
specifik kurs förutom stöd till det självständiga avhandlingsarbetet.
Handledning i samband med en viss kurs ges i allmänhet av den som har
ansvaret för kursen. Detaljer i upplägg och innehåll i handledningen
beskrivs i den forskarstuderandes individuella studieplan.
Huvudhandledare ansvarar för att en forskningsuppgift finns för den
forskarstuderande. Huvudhandledaren ansvarar också för att den
forskarstuderande får handledning i tillräcklig omfattning.
Biträdande handledare medverkar i handledningen av den forskarstuderande samt i studieuppföljningen.
Examinatorn, handledarna och den studerande utarbetar gemensamt vid
studiernas början en individuell studieplan för den studerandes
utbildningsgång. Denna grupp träffar sedan doktoranden gemensamt minst
en gång per år tillsammans med forskarskolans studierektor för att
diskutera det pågående arbetet. Vid varje sådant uppföljningsmöte
uppdateras den individuella studieplanen, och undertecknas av den
studerande, studierektor, handledarna och examinator, och arkiveras av
studierektor. Se även ytterligare information om handledning i
Studiehandbok för forskarstuderande.
8. Kunskapsprov och examination
På de olika kursavsnitten anordnas tentamina som kan vara
skriftliga och/eller muntliga. Tentamina och prov bedöms med betygen
Godkänd eller Icke godkänd.
Betyg för licentiatuppsats bestäms av examinator.
Betyg för doktorsavhandling bestäms av en betygsnämnd, som
utses särskilt inför varje disputation. Vid betygssättningen tas hänsyn
såväl till innehållet i som till försvaret av avhandlingen.
Tre månader före den planerade tidpunkten för disputationen
måste en skiss av doktorsavhandlingen ges till instutionens proprefekt
och till handledargruppen. Se även:
- Chalmers handbok för forskarutbildning
- Chalmers checklistor för licentiatseminarium och disputation
- Chalmers checklistor för licentiat- och doktorsexamen
Alla doktorsavhandlingar i forskarskolan ska granskas och godkännas
av en intern granskningskommitté vid institutionen för mikroteknologi
och nanovetenskap, kallad TRC (Thesis Review Committee).
Doktoranden, (i närvaro av handledarna och examinatorn) ska
föredra den förestående avhandlingen för TRC minst 6 månader före
planerat disputationsdatum. TRC ger sedan återkoppling på avhandlingens
kvalitet och ger råd och rekommendationer för det fortsatta planerandet
och avhandlingsarbetet.
9. Övriga anvisningar
Vid heltidsstudier beräknas doktorsexamen normalt omfatta fyra år
och licentiatexamen två år. Institutionstjänstgöring med upp till 20%,
kan förlänga studietiden i motsvarande grad. Den studerande skall
regelbundet redovisa sina studieresultat och planer.
Se vidare Studiehandbok för forskarstuderande, Arbetsordning för forskarutbildning, och allmänna policydokument.