Studieplan
(fastställd av prorektor den 17 maj 2005, diarienummer C2005/604)
(reviderad den 20 augusti 2007)
(reviderad den 10 januari 2014)
1. Mål för utbildningen
Forskarskolan har till syfte att ge den studerande grundläggande
kunskaper inom den matematiska statistiken, orientering om aktuella
problem och tillämpningar, fördjupade insikter i någon eller några delar
av ämnet, samt färdigheter i forskningsmetodik.
Utbildningen till licentiat syftar till att den studerande självständigt skall kunna delta i forsknings- och utvecklingsarbete.
Målet för utbildningen till doktor är att ge förmåga att
självständigt planlägga, leda, slutföra och presentera forsknings- och
utvecklingsarbete.
2. Behörighetsvillkor och förkunskaper
Behörig att antas till forskarskolan i matematisk statistik är den
som avlagt civilingenjörexamen och som har lämpliga kunskaper i
matematisk statistik.
Behörig är även den som på annat sätt förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Studerande med filosofisk grundexamen eller motsvarande kan antas till forskarutbildning vid Chalmers.
3. Utbildningens uppläggning
Doktorsutbildningen omfattar 240 högskolehögskolepoäng och
licentiatutbildningen 120 högskolepoäng; ett års heltidsstudier beräknas
ge 60 högskolepoäng.
Forskarutbildningen består av
- dels en för varje studerande individuellt bestämd studiekurs,
- dels deltagande i seminarieverksamhet m.m., och
- dels ett vetenskapligt arbete ledande till en avhandling för doktorsexamen eller en uppsats för licentiatexamen.
Undervisningen i forskarutbildningen består av handledning, föreläsningar, och seminarier.
Delar av utbildningen kan förläggas till annat lärosäte eller forskningsanstalt, inom eller utom landet.
Till råd och stöd har den studerande en handledare (= huvudhandledare) och minst en biträdande handledare.
För varje studerande utses en examinator.
4. Särskilda inriktningar
Förutom i matematisk statistik utan särskild inriktning kan
utbildningen ges en särskild inriktning mot biostatistik eller
industriell statistik.
5. Kurser
Studiekursen utformas av den studerande, handledaren och
examinatorn i samråd. För utbildning med särskild inriktning skall den,
till avsevärd del, omfatta inslag som är relevanta för denna.
För doktorsexamen omfattar studiekursen 120 högskolepoäng; den skall innehålla delkurser som täcker
- sannolikhetsteori: grundläggande resultat och modeller (30 hp), inklusive Integrationsteori kursen (7,5 hp) eller liknande,
- statistisk slutledning: teori och metoder (30 hp),
- deltagande i seminarieverksamheten (15 hp).
För licentiatexamen omfattar studiekursen 60 högskolepoäng; den
skall innehålla delkurser som täcker områdena I - III i utsträckningen
15, 15 respektive 7,5 högskolepoäng.
Studierna inleds med att baskunskaperna i ämnesområdet breddas och
fördjupas. Grundutbildningskurser i matematisk statistik som ej ingått i
grundexamen kan, efter examinatorns medgivande, tillgodoräknas i
studiekursen.
Avancerade kurser i andra ämnen kan ingå i studiekursen.
15 högskolepoäng kan fullgöras genom deltagande i statistiskt
konsultarbete; dessa högskolepoäng får inte tillgodoräknas i kraven
rörande område II ovan.
5.1 Gemensamma kurser för alla forskarstuderande vid Chalmers
Före disputation ska 15 högskolepoäng tillgodogöras inom området
Generic and Transferable Skills, varav 9 ska erhållas före
Licentiatexamen.
Utöver kurspaketet Generic and Transferable Skills ska doktoranden
också delta i en introduktionsdag för doktorander (senast före
licentiatexamen), genomföra en muntlig populärvetenskaplig presentation
före disputation samt skriva en populärvetenskaplig presentation till
baksidan av sin doktorsavhandling.
6. Seminarier m.m.
Den studerande skall bidraga till den vetenskapliga aktiviteten
genom deltagande i och ansvar för seminarier (bland annat inom ramen för
kurserna i punkten 5, område III), och åhörande av gästföreläsningar
även om dessa inte har direkt anknytning till den studerandes
studiekurs.
Under utbildningens gång bör den studerande delta i ett antal
vetenskapliga sammankomster, exempelvis symposier, sommarskolor och
konferenser.
7. Uppsats och avhandling
7.1 Licentiatuppsats
För licentiatexamen fordras att den studerande författar ett
självständigt arbete om 60 högskolepoäng, som redovisas i form av en
uppsats och presenteras vid ett seminarium. Uppsatsen bedöms med betygen
Godkänd eller Icke godkänd.
7.2 Doktorsavhandling
För doktorsexamen fordras att den studerande författar och vid en
offentlig disputation försvarar en vetenskaplig avhandling
(doktorsavhandling) om 120 högskolepoäng. Avhandlingen skall
kvalitetsmässigt uppfylla normala krav för publicering i sin helhet
eller i sammandrag i en vetenskaplig tidskrift av god kvalitet. Den
bedöms med betygen Godkänd eller Icke godkänd.
8. Fordringar för examen
8.1 Licentiatexamen
För licentiatexamen krävs att den studerande
dels godkänts till alla delar på studiekursen om 60 högskolepoäng,
dels givits betyget Godkänd för uppsatsen enligt 7.1 ovan.
8.2 Doktorsexamen
För doktorsexamen krävs att den studerande
- dels godkänts till alla delar av studiekursen om 120 högskolepoäng,
- dels givits betyget Godkänd för sin vetenskapliga avhandling (doktorsavhandling) enligt 7.2 ovan.
9. Examensbenämningar
Benämningarna för de examina som avslutar forskarutbildningen är i fallet utan särskild inriktning
- teknologie licentiatexamen i matematisk statistik, och
- teknologie doktorsexamen i matematisk statistik,
och för utbildning med särskild inriktning
- teknologie licentiatexamen i matematisk statistik med inriktning mot biostatistik/industriell statistik, och
- teknologie doktorsexamen i matematisk statistik med inriktning mot biostatistik/industriell statistik.
För studerande med filosofisk grundexamen ersätts "teknologie" ovan med "filosofie".
10. Handledning och examination
Den som antagits till forskarutbildning har rätt till handledning:
heltidsstuderande under fyra år för doktorsexamen, under två år för
licentiatexamen. Deltidsstuderande har denna rätt i samma omfattning
fördelat på motsvarande längre tidsperiod.
Prefekten utser en examinator, vars uppgift ärr att godkänna
studiekursen, bestämma om högskolepoäng och betyg på delkurser, och
bestyrka att examenskrav är uppfyllda. Handledaren och examinatorn kan
inte vara samma person. Examinatorn, handledaren och den studerande
utarbetar gemensamt en plan för den studerandes utbildningsgång.
11. Tentamina och betyg
På de olika delkurserna anordnas tentamina som kan vara skriftliga
och/eller muntliga. Tentamina bedöms med betygen Godkänd eller Icke
godkänd av en kursexaminator, som också föreslår högskolepoäng på
godkänd kurs.
Kursexamination kan också utformas på annat sätt, t.ex. genom att
den studerande får i uppgift att ansvara för ett eller flera seminarier.
Betyg för doktorsavhandling bestäms av en betygsnämnd, som utses
särskilt inför varje disputation. Betyg för licentiatuppsats bestäms av
examinator.
12. Övrigt
Den studerande skall minst en gång per läsår redovisa sina studieresultat och planer.