Virtuella världar – vad är det?

Vad gör egentligen en doktorand? Thommy Eriksson är doktorand i tillämpad informationsteknologi och arbetar just nu med den mest undanskymda delen av jobbet; att skriva klart själva avhandlingen. Hur går det, egentligen, med skrivkramp och skrivklåda?  Och varför ägnar man flera år av sitt liv åt att fundera över saker som vad virtuella världar är för någonting?

Thommy har studerat hur de skenvärldar som skapas med datorer, så kallade virtualiteter, gestaltas i science fiction. Det kan vara bedrägligt verklighetstrogna illusioner som i filmen The Matrix (1999), eller abstrakta virtuella landskap som i filmen Tron (1982), eller virtuella objekt som hologrammet av Princes Leia i den första Star Wars-filmen (1977). Sedan har han jämfört dessa påhittade världar med sådant som faktiskt finns, till exempel datorspelet Minecraft. Finns världen inne i datorspelet?

Följ Thommys arbete med avhandlingen här i Forskning pågår och räta ut några av frågetecknen.

Publicerad: ti 15 apr 2014. Ändrad: ti 09 feb 2016